Äldsta ölen ni har provat?

Satt häromdagen och funderade på hur jag skulle komma över några årgångsöl som är äldre än 2009, dvs den årgång som går att köpa på Systembolaget just nu. Efter en genomförd årgångsprovning med ölsällskapet Humulus Lupulus, där vi provade Nils Oscar Imperial Stout 2000 och 2002 samt Nils Oscar Barley Wine 2001, så insåg jag att vissa öltyper går att spara väldigt länge och de blir väldigt, väldigt bra.


Vad har ni provat för årgångsöl? Vilken öltyp? Vilken årgång? 


Till sist; Vad är det äldsta öl ni har provat? och hur bra var det?

14 kommentarer:

  1. Har testat en Gebelder geuze (3fonteinen hete gebelder fram till slutet av 70talet) http://humleochmalt.blogspot.com/2009/09/gammal-geuze-smakar-bra.html.

    En Westmalle dubbel ifrån början av 1970 talet http://humleochmalt.blogspot.com/2010/02/westmalle-30-ar-senare.html.

    En Tomas Hardy ifrån 1974 var också vällagrad när jag drack den förra året.

    SvaraRadera
  2. Den äldsta jag provat är nog Nils Oscars julöl årgång 2001. Det ska finnas ett blogginlägg om det på "The homebrewer blog" någon gång i slutet på förra året. Den var absolut god men det kändes att den var lite gammal och aningen för oxiderad för att vara i toppform.
    Jag har några lagringsprojekt i mitt ölförråd och på lördag ska jag vara med på en provning med Ichtegems Grand Cru från förra årets och årets.

    SvaraRadera
  3. 2005 Thomas Hardy's Ale, Nils Oscar Barleywine 2006, har svårt att lagra min öl vill gärna prova den för tidigt. vin har jag från 80-talet och 1990 Bigfoot har jag två flaskor i källare, mums mums

    SvaraRadera
  4. Det äldsta jag provat innan jag blev inbjuden till en provning med öl redovisade nedan var en Carnegie porter (2000).

    1. Bass Ratcliff Ale 11% (1869)
    2. Bass King's Ale 10,5-11% (1902)
    3. Bass Prince's Ale 10,5-11% (1929)
    4. Bass Jubilee Strong Ale 10,5-11% (1977)
    5. Bass Princess Ale 10,5-11% (1978)
    6. Bass Celebration Ale Bottle for Birth of Prince Williams 8% (1982)
    7. Bass Prince's Ale 8% (1982)

    Den som vill se några bilder på de vackra flaskorna och läsa mer kan göra det här. http://casabeerblog.blogspot.com/2009/05/ol-provning-i-gotet.html

    SvaraRadera
  5. Äldsta ölet jag smakat är en Berliner Weisse från 1970-talet, den dracks för snart en månad sedan:

    http://gyllenbock.blogspot.com/search?updated-max=2010-03-03T09%3A16%3A00%2B01%3A00&max-results=7

    Den kändes gammal, inget vidare med andra ord. En annan äldre fortfarande klart drickbar öl dracks i Antwerpen i oktober förra året, nämligen Courage Imperial Russian Stout från år 1983:

    http://gyllenbock.blogspot.com/2009/10/kulminator-antwerpen.html

    Har en flaska NO Barley Wine från just 2001 hemma, frågan är bara när den skall knäppas?

    SvaraRadera
  6. Mäktig Bass-provning Weine! Jag får förmodar att det var Bass som höll i den? eller han i England kanske, som har i princip alla öl som sålts i England sedan urminnes tider ;-)

    SvaraRadera
  7. Jag hade ett flak Pripps blå under sommarstugan som jag hade glömt från förra sommaren. Hinka ett 6-pack fast datumet hade gått ut. Aningen salta, men de funkade.

    SvaraRadera
  8. Micke! Säker på att det inte var alldeles nyss du drog i dig det 6-packet ;-)

    SvaraRadera
  9. Jag är lite skeptiskt till detta med lagrade öl. Vi som är ölkonnesörer behöver ju inte kopiera allt från vinkonnesörerna. Öl är ju oftast en färskvara och smakar bäst färskt. Vill inte nedmuntra någon till att spara goda porter eller stouts, men det är nog inget som jag funderar speciellt mycket på.

    SvaraRadera
  10. Lasse! Det finns faktiskt årgångsöl och dessutom påtalas det på en hel del öl redan på etiketten att denna öl blir bättre med några års lagring (ofta på en del alkohol-starka amerikanska öl). Jag kallar det inte att "apa efter" vinkonnesörerna…Jag kallar det öl som utvecklar kvalitéer med åren…
    Sen är det naturligtvis så att man inte bör lagra öl som inte är avsedda för det, utan som du skriver - Öl är (oftast) en färskvara!

    SvaraRadera
  11. Mycket Bass nu men jag drack en Bass King's Ale från 1981 på Kulminator år 2001. Det är den äldsta antecknade ölen jag har. Den var klart drickbar om än lite trött. Den äldsta godaste ölen måste nog vara nån Carnegie Porter från 1991-1993 som jag provade på Hagges Bärsklubb när Nynäskillarna fortfarande drev den runt 2003-2004.

    SvaraRadera
  12. Jag kan uppskatta lagrat öl men föredrar det mesta färskt, enligt mitt tycket krävs det en ganska spretig eller alldeles för besk/alkoholstark imperial stout tex för att den faktiskt ska bli "bättre". Sen uppskattar jag käftsmällar där beska spelar stor roll, något som rundas av med tiden.. Men Barleywine och Old Ales kan bli fantastiska, samma gäller så klart Gueuze men i övrigt undviker jag närmast lagring och tycker hela grejen är lite överskattad. Men det är klart det är en smaksak.

    SvaraRadera
  13. Bass-provningen hölls i Göteborg av en lokal kille som kommit över flaskorna. Det var mer en intressant upplevelse än njutbar sådan inte minst då man kunde "känna" historien vingslag i källarlokalen när vaxet skrapades av flaskorna. Jag menar hur såg världen ut 1869? Det var lite att ta in.

    Sedan hade många av ölen toppat för över 100 år sedan.

    Håller med att de flesta öl ska drickas färska men barley wine (absolut brittisk stil), old ale, spontanjäst och impy passar för lagring och i vissa fall bör lagras för att smaka som bäst.

    SvaraRadera
  14. Konstigt att inlägg man skriver aldrig publiceras .....

    provar igen

    En öl från Nikomedia som säkntes 1915. Ölen bärgades och dracks bla med Michael Jackson.
    ölen var helt ok ! Jästen proppades och bryggdes som Vrak från Slottskällans Bryggeri.

    SvaraRadera