Ett liv utan (öl)intresse? Del 1 - Ölbloggarstafetten


Ölbloggarstafetten är igång på sin andra runda och stafettpinnen överlämnades av Johan från ölbloggen Portersteken med följande beskrivning:
Jag vill att du berättar om hur öl har påverkat ditt liv. Vad har hänt dig som inte hade hänt om du inte vore intresserad av öl och hållit dig till stora stark? Upplevelser, möten med människor, nya platser osv. Gärna både positiva och negativa saker. Hoppas det känns som ett ok ämne.” 

OK, då kör vi!

Fredagskväll och nyss hemkommen från Systembolaget. Jag packar upp mitt billiga lådvin och några burkar Arboga 10,2. Reflekterar lite hastigt över hur billigt det är med alkoholhaltiga drycker om man är lite om sig och kring sig.  Senare under kvällen när jag lagar mat häller jag upp en iskall, stark öl i mitt stora glas och törstig som jag är sveper jag mer än halva innehållet för att sedan avlägsna en lång och ljudlig rap.
”Ah, vad gott, tänker jag för mig själv, precis som en öl ska vara – kall, stor och stark!”
Jag fortsätter att steka några köttbitar samtidigt som jag vispar runt bearnaisesåsen och kollar till klyftpotatisen i ugnen.  Med ett halvt öra hör jag en repris på TV där de provar vin och lagar mat men jag tycker inte det låter så intressant då jag inte berörs så mycket av dofter och smaker.
Senare under helgen, då vi var ut på den lokala puben, beställde jag som vanligt in ”en stor stark” för att grunda med och gick sedan över till lite mer avancerade öl som Staropramen eller från de där nykomlingarna Wisby, eller vad de heter.
Framme vid disken tittar jag lite hastigt på alla dessa kranar med de mest underliga öl och undrar lite vad det ska vara bra för. Bredvid mig står det några personer och sniffar i sina glas som värsta hundar och jag blir mest irriterad över deras snobbiga framtoning. Öl som öl, tänker jag.
Nej, mat och dryck ska vara mättande och törstsläckande och inte dofta konstigt eller annorlunda. Det gäller väl det mesta förresten, kaffe, choklad, vin, mat och efterrätter.

Plötsligt vaknar jag upp i sängen, alldeles kallsvettig! Jag drar en lättnadens suck över att det bara var en dröm – en mardröm! För att försäkra mig om att jag vaknat och att jag befinner mig i verkligheten så kollar jag för säkerhets skull att jag har en blogg som heter ”Allt om Öl” och att den mår bra. Allt verkar i sin ordning. Puh!

Så skulle livet kunnat vara om jag inte fastnat för det här med öl. Jag är övertygad om att hela min inställning till livets goda skulle varit annorlunda eftersom jag är övertygad om att mitt öl intresse också lett till att jag intresserat mig för dofter och smaker i största allmänhet. Det är ju inte bara öl som fascinerar, utan även matlagning, vin, kaffe, choklad, cognac och mycket annat som förgyller livet.
(…fortsättning följer)

1 kommentar:

  1. Min kompis Biffen har gästbloggat om öl på min blog. Läs gärna om senaste nytt på http://mony71.blogspot.se/2013/03/biffens-olblog.html

    SvaraRadera