Summering av ett fantastiskt öl-år!

Man blir glad
av Amarillo Spring
Det börjar dra ihop sig till årsbokslut och året 2010 har verkligen varit ett spännande år. Utvecklingen för den svenska öl-scenen går som på räls, med hög hastighet dessutom. Nya bryggerier fortsätter att dyka upp,  en otroligt stor mängd nya svenska öl har nått oss och det skrivs, provas och pratas om öl som aldrig förr.
Jag ska försöka skriva ner några av de svenska, ölrelaterade upplevelser som berört mig och många andra under året som gått:

  • Våren började tidigt med att vi fick en ny "kelgris" från Oppigårds Bryggeri - Amarillo Spring. Alla ville ha den, den tog slut alldeles för fort och sedan fick vi tillbaka den till hösten, om än på beställningssortimentet.
  • Flera nya bryggerier har sett sitt ljus detta år, som t.ex. Ängö Kvartersbryggeri och Helsingborgs Bryggeri.
  • Flera stora dags- och kvällstidningar uppmärksammar hantverksöl och våra hantverksbryggerier med nya ögon.
  • Undersökningar visade under våren att det svenska folket börjar få en förändrar bild på öl. Många säger sig nu att kunna beställa "kvalitetsöl" till maten på restaurang. Allt fler efterfrågar kvalitetsöl på pubar och på Systembolaget.
  • Vår svenska "microbryggerier" producerar fler sorter än någonsin (som det känns åtminstone) och jag tänker på Dugges, Nynäshamns, Ocean, Sigtuna, Oppigårds, Hantverksbryggeriet, Strömsholm, Närkes och Eskilstuna Ölkultur med flera.
  • Våra största importörer jobbar för högtryck för att ge oss nyheter från t.ex det stora landet i väst och det dyker upp nya fenomen som t.ex "Ölkiosken" på Mosebacke i Stockholm.
  • Många har diskussionerna varit kring Systembolagets rutiner kring intagning av nya öl i sortimentet och även en hel del har rört sig kring "utskick av varuprover".
  • Stockholm Beer and Whisky Festival slog många rekord detta år. Besöksrekord, rekord i antal utställare och öl och rekord i antal tävlande öl i de olika klasserna. Pilsner Urquell levererade dessutom "färsk Urquell" utanför landets gränser för första gången.
  • Vi fick Sveriges starkaste öl i form av "Ace of Spades" från Sigtuna Brygghus.
  • Galatea Spirits AB köper ca 35 % av aktierna i Sigtuna Brygghus i en riktad nyemission.
  • Många av de svenska hantverksbryggerierna bygger ut för att klara av efterfrågan, däribland Oppigårds och Sigtuna.
  • Vi får det överlägset största "julöls-släppet" på Systembolaget med över 40 sorter
Swedish Craftbeer!
Personligen har jag haft ett "öl-år" utan dess like. Trots att jag haft detta ölintresse i över 20 år så har detta år överträffat alla förväntningar i alla avseenden. Mitt hobbyprojekt "Allt om Öl"-bloggen, som startade i mars, var främst avsedd för att jag själv ville få en överblick över allt som skrevs om öl i Sverige och nu känns det som att att "Allt om Öl" är en del av den svenska öl-bloggosfären. Förmodligen har man lagt ner alldeles för många timmar på denna passion och i backspegeln tänker jag på en del minnesvärda personliga händelser:
  • Var med på Vinordic i våras som i vissa avseenden var bättre än SBWF.
  • Besök på flera microbryggerier i Bratislava
  • Var med på SBWF som var en häftig upplevelse när detta kändes som en comeback då jag inte varit där på 6 år.
  • Besök på Sigtuna Brygghus i augusti
  • Bryggeribesök i både Alanya och Sousse
  • Genomförandet av ölprovningar med olika teman under hösten och att jag förhoppningsvis lyckats få några nya personer att uppskatta kvalitet före kvantitet.
  • Alla de nya människor (bloggare, bryggare, importörer och andra öl-intresserade) som jag träffat under året, som inspirerar och sprider öl och ölkultur.
Ace of Spades,
Sveriges starkaste öl 
Två andra upplevelser som fastnat är "Beer Makers Dinner" med MikkellerBishops Arms på Fokungagatan i Stockholm och den "Beer Makers Dinner" som jag själv arrangerade med Mattias från Sigtuna Brygghus på Café Sylvia.

Nästa år ser just nu ut att bli ännu större, om det är möjligt. Innan årsskiftet kommer jag att skriva något om det kommande året också, där vi redan nu ser ett antal spännande öl-släpp, Europas första ölbloggar-konferens och en och annan ölfestival. Dessutom funderar jag på vilken väg jag ska välja; Brygga eget öl eller satsa på Öl och Mat i kombination som slutligen hamnar i en ny bok….
Tack för 2010 till alla er läsare, bloggare, bryggare och importörer för att ni bidragit till ett fantastiskt år.
Det bubblar i Öl-Sverige! Hur har erat år varit? Vad har fastnat på er näthinna? eller tunga kanske passar bättre…

2 kommentarer:

  1. Tack för att du är med och ändrar ölkulturen i Sverige. Det du gjorde på Café Syliva med öl OCH mat är ett föredöme. Ska kvalitetsöl "bli något" och ha mer än 1% av ölmarknaden (jag tror vi mikrobryggare kan komma upp i 10 - 15 av ölmarknaden) så måste vi bli bra på "mat och öl" Den fina, goda och nödvändigtvis litet dyrare ölen måste in på borden och ersätta vinet - när öl är ett bra eller bättre alternativ. Problemet är än så länge att kunskapen om vilken öl som passar till vilken mat är för låg. Så keep up the good work :-)

    / Peter Sigtuna

    SvaraRadera
  2. Sveriges starkaste öl på 18.5% som såväl bryggare och öldrickare ifrågasatt alkoholstyrkan på...

    Ett gott öl är det dock. Verkligen.

    //Ljungbacken.

    SvaraRadera