Ölbloggare - Är vi ett Skrå eller bara "Beer-Snoobs"?

Igår kväll läste jag en mycket läsvärd artikel på Svenska Ölfrämjandet som jag nickade instämmande till. En mycket välformulerad artikel, skriven av en öl-bloggare på "uppåtgång" (allas vår BeerSweden-Darren). Efteråt kunde jag inte låta bli att fundera kring ämnet och på vilket sätt vi öl-bloggare kan ta ett större ansvar för att "främja för en bättre ölkultur i Sverige". Att det finns intresserade som skriver om öl är ju jättebra, men om många av oss vill förmedla något till de utanför öl-bloggar-kretsen måste det till något ytterligare.


Om vi lyckas, så får vi förmodligen inte bara en bättre ölkultur utan också mer kvalitativa öl från svenska bryggerier och en framgångsrik mikrobryggeri-näring. 


Jag vet att det anordnas beer-maker dinners, öl-provningar och öl-festivaler runt om i landet, men om vi vill börja jämföra oss med t.ex. Storbritannien så måste vi lyfta oss några snäpp till.
Nu får ni ta detta med en nypa salt, det är mest skrivet för att väcka debatt. 
Vad säger ni? Vad gör ni för att påverka öl-Sverige?

5 kommentarer:

  1. Man får ju börja i sin egen vänkrets och försöka få ens vänner att våga pröva nya grejer. Att arrangera ölprovningar ibland är ju ett enkelt sätt. Även om man bara lyckas "konvertera" en person så har man ju satt stenen i rullning.

    Jag tycker Darren har rätt när han säger att det är ett viktigt steg att bryggare, importörer och ölföreningar uppmärksammar bloggandet mer.

    Sen tror jag förstås att själva bloggarna redan gör en stor nytta, bland annat för att jag tror att bloggarna lockar många att fördjupa sig i ölvärlden, och även är kunskapskällor för denna fördjupning. Ölbloggsläsning var en viktig del i hur jag upptäckte (och fortfarande upptäcker) hur spännande och stor ölvärlden faktiskt är.

    SvaraRadera
  2. Innan jag själv började skriva läste jag massor av ölbloggar under lång tid, och fick både lärdom och inspiration därifrån (läser givetvis bloggar fortfarande, men nu skriver jag ju även själv).

    Sen har ju alla bloggare sin särskilda anledning att skriva. En del känner sig kanske som folkbildare, andra kör mest på humor och tokigheter och ytterligare andra kanske mest skriver för sig själva, för att få sina tankar på pränt helt enkelt.

    För att på allvar kunna föra ut ölkultur till gemene man tror jag dock att tilltalet i bloggen är väldigt viktigt. En bloggare som enbart skriver för andra bloggare möter ju knappast några nya läsare. Det blir liksom för initierat och svårt att ta på.

    Jag kommer på mig själv ibland med att skriva någon enbart för att jag vet att min blogg läses av andra ölbloggare, och jag tror det är där man som skribent måste stanna upp och tänka till.

    Vem är min målgrupp, egentligen?

    SvaraRadera
  3. Själv har jag valt att inte blogga därför att jag tycker det finns tillräckligt med initierade bloggare idag. Nöjer mig istället med att kommentera när jag tycker det är befogat / jag har ngt att tillföra / jag känner för det.

    Det jag istället gör är att försöka påverka omgivningen genom att prata mycket om öl, och försöka få dem jag pratar med att prova nya saker. Sedan påverkar jag mitt företag genom att föreslå lite intressantare öl när vi har interna fester eller externa event med kunder.

    Sedan kan man ju göra lite enkla småsaker. Jag beställde t ex lite promotion-material för Copenhagen Beer Festival som jag sätter upp på olika platser. Detta trots att firman beslutat ha en vår-kickoff på en dj*vla finlandsbåt just dessa dagar (fy f#n). Så ni som skall dit, ha det så kul!

    Ett annat sätt som jag tycker ger bra effekt är att berömma krögare som faktiskt tar in bra öl och inte bara fokuserar på vinet. Satt t ex på en av Todd English restauranger i USA för en månad sedan och talade om för servitrisen att det var väldigt uppskattat med den gedigna öllistan. Det slutade med att General Managern kommer fram till oss under kvällen och uttrycker sin tacksamhet för att vi upmärksammat deras satsning, och att den här typen av feedback gör det lättare för dem att våga satsa fullt ut.

    Det är nästan som man skulle vilja föreslå ett "sticker"-system typ Zagat-rated/vägarnas bästa som vi skulle kunna sätta upp på krogar/pubar som värnar ölet. För hur man vrider och vänder på det så är det så att gemene man kommer inte i kontakt med intressant öl när plånboken är framme (dvs vid krogbesöket) med mindre än att någon erbjuder dem ett smakrikt alternativ.

    SvaraRadera
  4. Insiktsfullt, självkritiskt och uppfinningsrikt…det är sånt jag gillar. Med denna typ av inställning kan vi så att säga "make a difference" för öl i Sverige. Strålande kommentarer!
    Mattias! Dina initiativ ligger helt i linje med hur jag själv tänker. Prova att få till ölprovningar på jobbet också! Brukar vara väldigt uppskattat...

    SvaraRadera
  5. Prata om öl med folk du träffar. Handla öl på lunchen och berätta gärna om dem då folk frågar. Bjud folk på en god öl. Låt dem smaka god öl. Vägra gå till ställen som inte har vett att servera bra öl. Nästan alla jag träffar uppskattar numera öl på ett nytt sätt. Det känns lite som en revolution tycker jag. Tänk på Facebook. Alla känner alla genom någon. Så börja redan idag att sprida det bra ölets revolution. Snart är vi alla där. Paradiset.

    SvaraRadera