Öl i Mat - Supersås och Marinad med Dugges Lager No 1

Efter en lång dag i trädgården kändes det faktiskt ganska skönt att förbereda maten med en kall god öl. Passande att välja samma öl som jag sen skulle ha i maten, och som dessutom fungerade utmärkt som törstsläckare. Jag hade hittat ett spännande recept på en supersås som också kunde användas som marinad. Jag modifierade receptet en aning och resultatet blev utsökt. 
Så här kommer receptet och en presentation av innehållet i gårdagens grillmiddag.


Supersås (marinad):
1 smakrik tomat
3-4 centimeter färsk ingefära
1 vitlöksklyfta
1 dl Dugges Lager No 1
1/2 dl Soja
3 msk Chili Sauce
1/2 tsk nymald svartpeppar
1 tsk farinsocker
1 tsk rödvinsvinäger
finhackad Spansk peppar efter behag


Grovhacka tomaten. Finhacka vitlök, ingefära och spansk peppar. Lägg i kastrull och tillsätt resterande ingredienser. Låt koka 5 minuter och mixa sedan slätt med stavmixer. 
Marinera sedan kycklingfiléer (skurna i mindre bitar som kan träs på spett) i minst 4 timmar i kylskåp.


Hela menyn:
Kycklingspett (kan penslas ytterligare under grillningen)
Färskpotatis (förkokad) med olivolja, grovsalt och grillkrydda, som sedan träs på spett och grillas.
Vattenmelontzatziki (traditionell tzatziki där man byter ut gurkan mot vattenmelon i kuber)
Squash, paprika och rödlök i bitar på spett. Penslas med supersås och grillas.
Majskolvar (dela varje kolv i tre delar, penslas med supersås och grillas.
Supersås
Valet av öl kan naturligtvis bytas ut mot annan mer smakrik öl som t.ex. en IPA.


Smaklig spis!
En passande Nationaldags-middag kanske?

4 kommentarer:

  1. Sounds delicious Pelle! Got to give this one a go :)

    SvaraRadera
  2. I promise you, it was delicious!

    SvaraRadera
  3. Jag har slängt i en halv flaska porter eller schwarzbier när jag gjort chili några gånger, som sedan får koka in. Blir fantastiskt! Som vegetarian blir det inte så många porterstekar men jag tror att porter kan funka i mycket.

    SvaraRadera
  4. Porter är helt klart en underskattad krydda! Lite vintrig kanske. Jag tänkte prova en riktigt fruktig DIPA med mango nästa gång jag gör thai-kyckling...

    SvaraRadera