Sverige snabbaste öl-recension - och största sågning av öl...

Jag hade planerat att besöka Glenfiddich Warehouse nr.68 denna vecka för att prova Nils Oscars Wedding Beer. Jag visste också att det endast var idag eller i morgon som jag skulle hinna med att slinka in där på väg till T-Centralen från jobbet. När jag lämnade jobbet idag tittade jag på klockan och konstaterade att tåget hem till Eskilstuna skulle gå om 47 minuter. Jag bestämde mig snabbare än man kan säga "ale" och tog stora kliv mot Gamla Stan och Västerlånggatan. Jag satte mig på stolen framför pumpen med Wedding Beer på Glenfiddich Warehouse exakt 15 minuter senare.
- Jag är här för endast en sak, sa jag till bartendern. För att recensera Wedding Beer!
Jag beställde ett litet glas samtidigt som jag förklarade mitt ärende och att jag kom från "Allt om Öl". Bartendern for iväg för att hämta ett annat smakprov också. Han kom tillbaka och ställde ytterligare ett glas framför mig, en "Red October" från Gotlands Bryggeri (som släpps i September på Systembolaget). Jag tittade upp på pumparna i all hast, två ytterligare sorter drog till sig min uppmärksamhet - Oppigårds Inwit samt en Angels Share (Hornig). Två ytterligare glas hamnade framför mig på disken!
Nu var goda råd, jag hade ungefär 18 minuter på mig att recensera Wedding Beer och måste dessutom ta tillvara på tillfället att tycka till om de övriga. Började med att dofta på Oppigårds Inwit. Vinöst, syrligt och jäst. Smaken var ganska tunn och inte tillräckligt balanserad i kryddningen. Ej godkänt!
Över till Gotlands Red October som är en något kopparfärgad lager. Ganska trevlig och fruktig doft med inslag av citrus och aprikos. Smaken var enbart maltig, ingen frukt. Otroligt kort smak. Bättre doft än i Sleepy Bulldog men fortfarande alldeles för tunn och kort. Alla förnimmelser var borta efter 3 sekunder. Ej godkänt!
Några snabba sniff på Angel's Share. Ingen fruktighet eller blommighet. Vad ska det vara för öltyp? undrade jag…får kolla det i efterhand. Lite farin eller karamell? Smaken var väldigt söt. Väldigt maltigt! Väldigt tråkigt! Knappt gokänd!
Doftar på Wedding Beer, med höga förväntningar. Ingen citrus eller mango! Inga tallbarr! Ingen blommighet! Går över till smak. Viss rökighet. Inga spår efter amarillo! Mest malt. Bra beska dock. Endast Nils Oscars hussmak som framträder. Skulle nästan påstå att denna var sämre än dess grundöl - Kalasölen. Nej, Nils Oscar - Gör om och gör rätt! Ej godkänd.
Tittar på klockan, måste rusa inom 2 minuter. Betalar. Får ett sista provglas framför mig! Doftar…märkligt. Nästan som portvin. Väldigt vinös med lite kryddiga inslag. Bartendern avslöjar att det är en Nynäshamns Bötet Barley Wine. Smakar…Mmmm. Äntligen något som smakar mer än förväntat. Här hittar vi torkade frukter (russin, fikon) och honungssötma. Bortsett från doften var denna mer än godkänd. I en regelrätt provning kan jag tänka mig att den får högt betyg.
Så, jag hann med att relativt kritiskt granska 5 öl på ca 18 minuter. Jag hade ganska höga förväntningar på vissa och inga allas på andra. Trots en någorlunda neutral inställning så blev detta nog den största sågningen jag gjort av kvalitetsöl så länge jag kan minnas. Okej, Kalasöl är normalt sett gott! men denna variant hade på papperet goda förutsättningar att bli något större. Oppigårds första flopp? Jessica Heidrich St Eriks-serie är bättre än denna Angel's Share Hornig. Man bör också vara medveten om att samtliga öl från Gotlands Bryggeri är hästlängder bättre än allt annat som kommer från storebor Spendrups, men i jämförelse med vad Svenska mikrobryggerier producerar idag så har de en bit kvar.


Snabb titt på klockan, dax att rusa till tåget! och då menar jag verkligen rusa! Nytt rekord på sträckan Västerlånggatan 68 - T-Centralen: 9 minuter! Iförd kavaj och med "rygga".

5 kommentarer:

  1. Imponerande.

    "Hornig" är, som du säkert vet nu, en maibock. När jag pratade med Jessica om den så tyckte hon att den nog borde bli bättre av lite lagring, vilket jag antar att din nu var (den bryggdes i vintras)

    SvaraRadera
  2. Wow I feel out of breath just reading this! Good that you wrote them up as you experienced them - for good or for worse. However do you think that with a little more time you might have picked up other elements in the beer....or?
    I've experienced when I record BSTV episodes and try a beer spontaneously for the first time on camera that there's so much going on I don't always score it right. Later on, with just me and my bottle and keyboard I often get lots more out of a beer that I missed when I was rushed.

    SvaraRadera
  3. Så mycket öl där ute och så lite tid, det brukar vara så för mig också... ;) Det är ju klart att man får ut mer av en öl om man testar mycket av den, men vad tusan det kan man ju inte alltid. Trevligt inlägg!

    SvaraRadera
  4. Förmodligen kan man identifiera ytterligare förfinade egenskaper om man har mer tid. Däremot litar jag ganska mycket på mina första intryck efter alla dessa år (och öl), så jag tror inte att mina omdömen totalt sett skulle ändra sig så mycket. Däremot kan jag tro att yttre omständigheter kan påverka en hel del, såsom förväntningar, väderlek, årstid, veckodag, arbetsbelastning m.m. Så, vem vet, hade jag provat dessa öl en annan vecka hade kanske resultatet blivit lite annorlunda. Men inte så mycket!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att dagsformen kan påverka hur jag upplever en öl. Just en faktor som stress kan också förstöra vad som helst egentligen. Sedan kan en öl smaka olika olika dagar. Vad det beror på vet jag inte. Kan ha med att man är sugen på olika saker olika sagar. Har testat öl jag har "dissat" för att nästa gång tycka om den betydligt mer. Så jag tror att det kan spela in också.

    Man äter med ögat, frågan är om man inte dricker med ögat också. Tänk en perfekt stund på ett perfekt ställe och i lugn och ro få utvärdera kvalitets öl. :-)

    Har inte hunnit testa dessa öl själv och kanske kommer hålla med dig fullkomligt, men ville bara säga att jag tror iatt det är svårt att objektiv i vissa situationer.

    SvaraRadera