Vill ni bli förbannade?

Jag hittade just ett antal debattartiklar på Newsmill, en serie som går under namnet "Det svenska Ölundret" och initierades av "Sveriges Bryggerier". En artikel som retade upp mig så till den milda grad att jag blev tvungen att räkna till 10, flera gånger, innan jag började skriva en kommentar.
Läs artikeln "Öl är inget under" skriven av en Mats Krantz, och för allt i världen, kommentera flitigt. Hur arga ni än blir så försök argumentera sakligt och positivt ;-)
Bland de övriga artiklarna i serien hittar vi skribenter som Björn Falkeström, där han skriver om Oppigårds, och även Håkan Engström (ölskribent från SvD).

7 kommentarer:

  1. Såg att någon av er följde min uppmaning! Bra! Ta tillfället i akt ni andra också!

    SvaraRadera
  2. Den var man ju bara tvungen att svara på! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Provocerande!
    För 30 år sedan var det mest alkisarna på parkbänken som drack vin just för att det var billigt. En och annan entusiast letade sig över budgetstecket.
    Samma sak borde hända med öl.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte riktigt att man kan bli arg - han tycker nog faktiskt sådär, och Newsmill har ju samma relevans som "väggen på en herrtoalett på en högstadieskola" som någon sa.

    En detalj har han definitivt rätt i: Kvalitet är viktigt.

    SvaraRadera
  5. Ja, men han har ju fel ;-) Irriterad kanske är ett bättre ord?

    SvaraRadera
  6. Vem sjutton är gubben? Känns nästan lite kul att läsa hans förståsigpå tankar när han inte förstått någonting.

    Det är som att någon som dricker Sprit för att bli full skulle ha skrivit om hur idiotiskt det är att sniffa och smaka på Vin. 'Det är ju full man vill bli...'. Känns lite onödigt att ödsla energi på en sådan kvalificerad nobody. Varför uttala sig om något som man varken har förstånd eller kunskap att sätta sig in i. Skicka honom ett surt flak Pripps Blå så att han kan dricka 'i stora klunkar' tills han håller käft.

    SvaraRadera
  7. Kära ölälskare,
    Jag har kommenterat era inlägg på newsmill. Gå in på mitt inlägg "Öl är inget under" och läs där.
    I korthet säger jag att skall man utöva ett hantverk, måste man faktiskt veta vad man gör, och det är tyvärr inte fallet med alla så kallade småbryggerier. Man kan visst göra bra öl i liten skala, men de som lyckas med detta utgör inget hot för de stora drakarna. Man kan beklaga det, men man måste vara realist. Storskalighet är en fördel som inte kan kompenseras med produkter som inte har bättre kvalitet, men som är annorlunda. De uppskattas av en liten grupp öldrickare som vill ha annorlunda produkter, men deras antal är för litet för att bära en sund affärsverksamhet. Småskalig ölbryggning kan bara överleva med någon form av subvention, exempelvis som del av ett restaurangkoncept eller som ren hobbyverksamhet, och det är förvisso trevligt, men det är inget under.
    Mats Krantz

    SvaraRadera