"Hink-listan" - eller öl-relaterade saker att göra innan man dör!

Titeln kommer från filmen "The Bucket List" som i sin tur handlar om att göra listor för saker man vill göra eller uppleva. Jag blev inspirerad av detta från en amerikansk blog och började fundera på vad man har kvar att uppleva eller göra inom ölvärlden (ej nödvändigtvis innan man dör). Det tog mig inte alltför många minuter att konstatera att listan blev väldigt lång och att mycket av det ölrelaterade jag hittills upplevt kanske inte hamnade så högt upp på listan. Därför började jag skriva ner de 10 saker som jag ville ha högst upp på listan men inte i någon speciell ordning. Så detta är de 10 saker jag anser att man bör göra eller uppleva inom ölvärlden innan man dör, eller börjar intressera sig för vin istället….NOT ! (några av dessa har jag redan avverkat)


  1. Besöka Great American Beer Festival
  2. Besöka Great British Beer Festival
  3. Brygga ett eget öl hos Eskilstuna Ölkultur, Oppigårds eller Sigtuna.
  4. Besöka Oktoberfesten i München.
  5. Uppleva när nya ölsorter introduceras.
  6. Besöka ett Trappistbryggeri
  7. Starta en öl-blogg
  8. Åka på en öl-turne i USA och besöka bryggerier, pubar och andra öl-bloggare.
  9. Att göra en lista över de 1000 öl man ska ha provat innan man dör….och prova dem!
  10. Ta någon typ av certifiering inom öl eller öl-bedömning
Vad säger ni, är det någon av er som kan bocka av hela listan redan kanske? Hur skulle er lista se ut? Är det något som ska bort? Kom med förslag…..
Skål!

3 kommentarer:

  1. Enligt trovärdiga ölnördar ska man hålla sig borta från München under just Oktoberfest. Om man nu inte gillar stadsfestivaler med för mycket alkohol.

    SvaraRadera
  2. Att arbeta/ha arbetat (betalt) med öl skulle stå med på min lista. T ex bartender, hålla i kommersiella provningar, involverad i kommersiell bryggverksamhet, jobba på leverantörsföretag, Systembolaget.

    Kanske något med att dricka öl från de sex kontinenterna (misstänker starkt att det inte bryggs öl på antarktis). På plats.

    Dricka öl som bryggdes innan man föddes, eller ännu hellre (och svårare), som bryggdes det år man föddes.

    SvaraRadera
  3. Av listan så har jag gjort #4.I övrigt skulle jag nog kunna kopiera den. #1 och #6 står högst på min lista. Jag är lite förvånad över att #6 var på din lista, jag trodde inte du tyckte om Belgiska klosteröl?

    #3 skall jag göra på lördag med mitt nya hemmabryggeri. Man måste nog ha gjort öl hemma själv för att kunna komma ifråga som bryggare på ett riktigt bryggeri, tror jag.

    SvaraRadera