Höst på Södra halvklotet!

Här om veckan provade jag Sierra Nevadas tolkning av höst- och skördeöl - Southern Hemisphere Harvest. Denna var den tredje ölen jag provat de senaste veckorna som ger anspråk på att vara ett "skördeöl", i detta fall rör det sig om nyskördad humle i denna amerikanska IPA.
Jag måste säga att detta var den minst humleintensiva amerikanska IPA jag druckit på länge. Både doft och smak var väldigt maltbetonad och hade en ganska tydlig restsötma. Beskan var tydlig och hängde kvar ganska länge i gommen. Hade jag provat denna blint kanske betyget blivit högre, för tyvärr är det ju så att förväntningarna skruvas upp så fort man ser beteckningen "Amerikansk IPA". Personligen skulle jag påstå att denna påminde rätt mycket om en "Amber Ale". Ganska trevlig men också utan de där egenskaperna som gör att man gärna köper mer.
Betyg 6 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar