Intryck från Stockholm Beer & Whisky Festival (Del 2)

För mig blev det betydligt färre provade öl än vad jag hade planerat inför årets upplaga av Stockholm Beer & Whisky Festival men de flesta som hanns med var trevliga bekantskaper.
Den första ölen som inmundigades var den opastöriserade och ofiltrerade Pilsner Urquell som vi fick oss serverad under presskonferensen. En sekund efter att jag förde glaset till näsan för att dofta så hade doftbanken rasslat fram rätt association från massminnet. Om någon hade haft en påse tortilla chips och kört upp den under näsan på mig så hade jag inte känt någon skillnad! Lite märkligt eftersom tortilla chips innehåller majs och en Urquell näppeligen kan innehålla majs. Jag kunde också skönja en viss ton av svavel, vilket jag relativt ofta kan känna i denna typ av färsköl. Vid ett senare tillfälle, när jag stod och provade denna öl igen, vid SABMillers stora "inkapslade" trätunna, i sällskap med BeerSwedens Darren och Bibendums VD Björn Lundberg, så påtalade jag denna association innan de fått sina glas och de kunde då också känna denna otroligt påtagliga doft av tortilla chips. Märkligt, men sant! Ölen var lika god som bara en färsk, tjeckisk pils kan vara.


Jag hade redan i förväg bestämt att jag skulle besöka Sigtuna, Oppigårds, Närkes, Nynäshamns och Dugges montrar, i huvudsak för att jag vill prioritera våra Svenska bryggerier men också för att man måste hålla sig underrättad om den inhemska marknaden. Hos Sigtuna fick man prova deras nya Altbier - "Verstehe Nicht Alt" som var  en riktig fullträff inom sin genre och dessutom en hyllning till det tyska fotbollslaget St Pauli. Sigtuna hade ju även sin nya, redan omtalade, "Ace of Spades" på plats men den skulle inte erbjudas förrän under fredagen.
Efter ett, som vanligt, trevligt samtal med Mattias Hammenlind så fortsatte jag till Dugges monter. Alltid kul att få språka med ytterligare en "vän från FB" i verkliga livet, Mikael Dugge Engström. Här passade jag på att prova deras nya Single Hop, "HBG Single Hop", en pale ale med citrustoner från humlesorten Galena. Ovanligt platt för att vara en "Dugge-öl" tyckte jag, men den var definitivt inte otrevlig på något sätt. Samtalade vidare med Mikael en stund och styrde sedan stegen till Oppigårds. Jag inledde med att gratulera Björn för utmärkelsen "Årets Öl" som deras "Amarillo" fick av ölsällskapet Humulus Lupulus för en dryg vecka sedan. Provade sedan deras nya single hop "Hoppy Saaz". Ytterligare en ganska platt single hop, var min första reaktion, men här hade vi lite andra mer klassiska pilsner-toner. 
Efter denna kunde jag inte hålla mig längre utan bad om en skvätt "Bangalore Twice" - Oppigårds nya Imperial India Pale Ale. Doften lovade verkligen gott med de enorma humletonerna och associationer till citrus och exotisk frukt. Den hade också en förvånansvärt tydlig maltkaraktär. Smaken var sedan överraskande söt och med den tydliga maltkaraktären kunde man då tro att denna DIPA flirtat ordentligt med egenskaperna från en Barley Wine. Övriga intryck som noterades var dess oljiga konsistens och en lite eldig känsla i strupen. En trevlig och överraskande tolkning av en DIPA tycker jag. Nu var det hög tid att försöka hinna med lite annat än de trevliga, svenska hantverksölen så jag begav mig ut i den stora hallen med stegen inställda på montern hos Elixir Wine där det fanns många nya danska bekantskaper att göra från t.ex Amager och Indslev. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar