Stolta Fristadens Imperial Stout

Efter att ha haft Yeti Imperial Stout som husöl hela vintern, varvat med Fullers London Porter, så ska jag väl villigt erkänna att det är öl med vårkänslor eller som passar till sommargrillning som jag längtar mest efter, men när Eskilstuna Ölkultur släppte Fristadens Stolta Imperial Stout förra veckan så var jag onekligen nyfiken på resultatet.
I glaset får man en nästintill kolsvart dryck med ett segt, nougatmoussefärgat skum. Vinklar man glaset så syns tydliga "ben" som skvallrar om en högre alkoholhalt och mycket riktigt håller denna Imperial Stout 9 % ABV.
Doften har ett brett spektra som breder ut sig från klassiska dofter av mörk choklad, kallt kokkaffe och läder till svaga toner av fruktighet som påminner om rabarber eller liknande.
Smaken har väldigt stora inslag av kakao och salmiak, och plötsligt inser jag att den något märkliga associationen jag ibland känt i denna typ av öl, nämligen sand, kommer från eftertonerna av salmiak. Salmiaksmaken bygger successivt upp en behaglig beska. I eftersmaken tränger ändå svaga toner av citrusfrukter och en viss blommighet fram vilket skulle tyda på att den är ganska kraftigt humlad också. Trots detta är den absolut mest framträdande egenskapen dess komplexa maltighet.
Munkänslan är ganska skönt balanserad mellan lite eldiga och värmande känslor och mjukheten som uppstår av den relativt låga kolsyran.
Avslutningen känns mycket bra balanserad med sin långa efterbeska.
Denna öl är den första ölen från Eskilstuna Ölkultur så har årgång markerad på etiketten och den omnämns också på deras hemsida som en öl som lämpar sig bra för att lagras. Jag kan misstänka att den känns ännu bättre redan till jul. En perfekt öl att ta fram efter att tomten gått hem till sig kanske?
För er som har möjlighet rekommenderar jag verkligen att prova denna öl, som inte bara är god, utan en relativt ovanlig öltyp från de svenska bryggerierna.
Betyg 9 av 10

6 kommentarer:

  1. Tyckte också om ölen var nog det bästa jag testat ifrån bryggeriet, men mitt betyg landade på 8/10 inte så illa det heller.

    SvaraRadera
  2. Kul Fredrik! Var testade du den?
    Jag tänkte nästan prova den parallellt med Gonzo och Yeti, helst blint så får man se hur de förhåller sig till varandra.

    SvaraRadera
  3. Någon som vet hur man får tag på den utan att åka till Eskilstuna?

    Går inte att beställa för hämtning i Göteborg vare sig man försöker på nätet eller på Systemet. Går bara att beställa till Eskilstuna, Kungsgatan 12,Eskilstuna, Tuna park och Torshälla. Svar på Systembolaget.se när jag försökte beställa till "min" butik: Fristadens Stolta Imperial Stout (nr 89179) kan inte beställas till vald butik. Samma svar (med ett beklagande)när jag försökte i "min" butik.

    Lösning? någon? /Hans

    SvaraRadera
  4. Jag har samma problem som Hans. Hjälp!

    SvaraRadera
  5. Jag kontaktade systbolagets kundtjänst när jag såg att Gonzon hade tagit slut i E-tuna för att beställa styckvis, inga problem sa han (nu kom den in igen så jag slapp beställa) Kan det inte vara en bugg i systemet då!? prova att maila dom, dom kan ju inte vbara helt omöjliga...eller...

    SvaraRadera
  6. Öl som klassas som "öl med lokal efterfrågan" får endast beställas till de 3 Systembolag som geografiskt sett ligger närmast bryggeriet. Löjlig regel men så är det. Vad ni kan göra istället är att göra en privatimport via Systembolagets elektroniska PDF på deras hemsida. Fungerar jättebra, men man måste nog beställa en hel låda då.

    SvaraRadera