En festivalöl blir till

Idag var en speciell dag för mig. Inte bara att "Allt om Öl Festivalens" egen öl skulle bryggas, utan jag skulle också vara delaktig i bryggningen av den. Jag hade dessutom fått tillfälle att påverka receptet, eller kanske snarare vilken öltyp jag vill göra och vilka humlesorter jag ville ha i.
Lucas Monryd på Eskilstuna Ölkultur var bryggare för dagen och jag fick vara "bryggassistent".
Ungefär klockan 8 anlände jag till bryggeriet och vi begav oss omedelbart upp på vinden där allt malt förvaras. Lucas hade redan koll på vilka sorter vi skulle ha och vilken mängd som skulle krossas. Den krossade malten åkte rakt ner i vörtpannorna där det redan fanns lite vatten fyllt.
Efter en något "dammig" upplevelse från allt maltkrossande så klättrade vi ned för den smala spiraltrappan. Nu var det dags för inmäskningen! Koket skulle upp i 67 grader och skummas av med jämna mellanrum.
Vid 100 grader började mäsken koka och då tillsattes den humle som skulle stå för bittergivan, dvs den humle som ska ge ölet dess beska.
Efter 40 minuter tillsattes nästa humlegiva och efter ytterligare 20 minuter öste vi i de 2 sista humlesorterna.
Tempot vid ölbryggning, eller i alla fall idag då jag var med, är ganska varierat. Under vissa perioder är det väldigt många moment och ibland blev det långa väntetider. Jag förmodar att man utför en hel del andra sysslor som inte har med själva bryggningen att göra när det blir väntetider.
Efter ett tag fördes ölet över till en annan panna och vi fick ta ut alla maltrester, det s.k. "dravet", som vi fyllde tre hela återvinningskärl med. Efter detta återfördes ölet till kokpannan igen.
Lucas, som hade gjort receptet, hade bra koll på de flesta av ölets egenskaper som kan mätas, dvs vilken alkoholhalt ölet skulle få, vilken beska vi ville uppnå samt vilken färg det skulle få.
Vid olika tillfället användes en del olika mätinstrument och de flesta värden låg inom acceptabel marginal. Nu vet vi ju inte än på några veckor hur ölet blir men med vår varsamma hantering och den extremt bra musiken som strömmade ut i högtalarna (Black Sabbath, Motörhead och Frank Zappa) så kan det inte misslyckas. 

Jag önskar verkligen att jag kunde förmedla den doft som spred sig i bryggeriet när ånga pös ut vid överföring till jästanken, för den var himmelskt väldoftande. Jag hade dessutom stoppat en näve humlepellets i fickan som jag ständigt gick och sniffade på (kan man bli "Humlekolist"?)
Om man brygger sitt första öl på ett bryggeri och dessutom aldrig gjort öl hemma, kan man då kalla sig "borta-bryggare"? Det kändes väldigt tillfredsställande att få vara med och brygga detta öl men samtidigt väldigt frustrerande att stå där svettig i humleångorna och inte få hälla upp en kall öl. Men den som längtar efter något gott kan alltid vänta för länge….eller hur säger man.
Om någon vecka kommer vi avslöja lite mer om denna festivalöl, som jag redan nu är fullständigt övertygad om kommer bli väldigt god. 

5 kommentarer:

  1. It's a hell of a rush helping to brew beer isn't it Pelle! :) Looking forward to trying it.

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att testa denna :)

    SvaraRadera
  3. Jag är lika spänd som ni på att prova den när den är klar!! Jag tror det blir en riktigt bra "Sommar APA" med en beska som går mot IPA…
    @Darren: It's definitely not a "dans på rosor" ;-)

    SvaraRadera
  4. Tror att vi i Öl-blogg-Sverige nu har två riktigt vassa bloggare. Pelle och Darren. Att vara med och brygga öl ger er ju djupare kunskaper och förståelse. Kul! Och jag ser verkligen fram emot att få smaka av vad du gjort Pelle :-)

    SvaraRadera
  5. @Peter: Tack och bock!
    Jag hoppas verkligen att detta inte var sista gången jag var med och bryggde öl på ett bryggeri.
    Jag kan knappt bärga mig för den första provsmakningen;-)

    SvaraRadera