Sigtuna Summer IPA kommer med sommaren

Öl är verkligen vackert!
Äntligen så släpper Sigtuna Brygghus en ny öl som vi kan köpa i alla Systembolagsbutiker. Jag har just provat deras nya öl Sigtuna Summer IPA, en IPA av amerikansk västkust-stil, dvs en India Pale Ale som är en ganska välhumlad öl med hög alkoholhalt.
Färgen är vackert rödbrun med dragning åt mörk bärnsten med en fast skumkrona. Mitt exemplar var rykande färskt och kolsyran var minst sagt pigg.
De första dofterna ger direkta associationer till grape och blodapelsin. Strax därefter kommer ett mer nyanserat spektra av dofter där man hittar både aprikos och uns av fläder. Efter en stund känns de söta, röda äpplena väldigt tydligt.
Smaken är frisk, fräsch och precis lagom besk för att man direkt ska tänka sommar, semester, kvällsdopp och grillning. Inslag av grape, apelsin och till viss del tallbarr känns.
Den första munkänslan av sötma övergår raskt till en mycket behaglig beska som väl avvägt dröjer kvar länge. Detta är inte en "bitig" beska utan en avrundad och mjuk sådan, men den är definitivt lång.
Totalt sett en mycket välkommen nyhet från Sigtuna Brygghus och definitivt en 
öl som jag redan nu förknippar med sommar, och då tänker jag absolut inte bara på namnet.
Betyg 
8 av 10

ps. Av initierade källor har jag fått veta att vi dessutom har många nyheter att vänta från Sigtuna Brygghus som kommer på Systembolaget under året. Fler än 5 nya öl ska komma, och dessa släpps inte enbart på de Systembolag som ligger närmast Sigtuna. Otroligt glädjande för ölentusiaster och för Sigtuna själva. ds

1 kommentar:

  1. Kul att den håller formen, den ofiltrerade och helt nytappade Summer IPA som de hade på fat på Beer Expo var ju tokgrym.

    Två av dessa fem nya Sigtunaöl kommer att vara julöl för övrigt, för undrande läsare (för jag antar att du redan vet det mer än väl :) ).

    SvaraRadera