A good Beer in Venice, del 2 av 2

Som jag skrev sist så var beslutsvåndan stor då jag skulle bestämma mig för det högst begränsade antal flaskor jag skulle kunna prova på plats vid detta ölparadis i ett Venedig som i övrigt förmodligen kan erbjuda tusentals olika viner av mycket hög kvalitet. Så hittar man en oas som denna så blir det väldigt svårt att välja.
Den första ölen blev passande nog en öl som heter "Ale for Obsessed", A.F.O, från det italienska bryggeriet Birrificio del Ducato. Detta Parma-baserade bryggeri, med en bryggmästare som dessutom heter Campari i efternamn (och Giovanni i förnamn), hör till ett av de mer väletablerade Italienska mikrobryggerierna och om jag inte minns fel så har man kunnat köpa deras öl i Ölbutikken sedan fler år tillbaka.
AFO är av typen amerikansk pale ale (APA) och är ofiltrerad med en vit, normalstor skumkrona.
Dofter av grape och söt apelsin infinner sig omedelbart. Så annorlunda jämfört med all annan öl jag druckit hittills i Venedig.
Även smaken erbjuder en del inslag av grape där tallbarr spelar första fiolen. På det hela en frisk, fruktig och blommig pale ale som egentligen inte sticker ut inom öltypen men den gör definitivt det här i Venedig.
Näst öl blev Volpina Rossa Doppio Malto från bryggeriet Birra Amarcord i Rimini. Jag tolkar namnet som att det ska vara en "Dubbelbock" men på ratebeer anges den som en "engelsk strong ale". Alkoholhalten ligger på 6,5 % ABV så ur den aspekten kan den gå för vilken som.
Färgen är vackert rödbrun och alldeles klar med en vackert vitt skum.
Doften har stora inslag av karamell, toffee och knäckebröd.
Den söta karamellsmaken är den mest framträdande men även vissa estriga inslag kan kännas. Svaga noter av bär.
Med hänsyn taget till alkoholhalten och den framträdande sötman och relativt blygsamma beska leder mig till att detta ska vara en dubbelbock och som sådan är den hyfsat bra. Önskar att jag haft tid att prova fler öl från detta bryggeri.
Tredje ölen ut blev "Extra ReAle" från bryggeriet "Birra del Borgo" från Borgorose. Enligt ratebeer är detta en IPA vilket jag kan hålla med om. Alkoholhalten ligger på 6,4 % ABV. De bilder jag hittar på denna öl motsvarar inte alls den jag drack, inte heller alkoholhalten, så jag vet inte riktigt vad jag ska tror. Var det en riktigt gammal version jag fick tag på? Titta på datumstämpeln på bild 2 av denna öl, någon som har en tolkning av den?
Färgen är kopparfärgad med dragning åt orange. Den är grumlig och har ett smutsvitt skum.
Doft av fläder och röd grape. Det slår mig att doften påminner starkt om tuttifrutti, speciellt de röda godisbitarna i en påse Tuttifrutti.
Smaken är fruktig och blommig med inslag av grape och lite tallbarr. Efter kommer en bismak av gammalt….dålig humle?
Efterbeskan är väldigt lång. På det hela en hyfsad amerikansk IPA med väldigt trevliga dofter men där smaken drar ner mycket på betyget. Denna lär inte stå sig i konkurrens med många andra IPA's från USA och Sverige.


Efter dessa flaskor så kom mitt nästa bekymmer. Jag ville prova mer men kände att klockan var slagen för att ändå lämna detta paradis. Tre flaskor öl på över 6 % på 1 timme (och några kalla Birra Moretti nann dess) och det faktum att vi faktiskt inte var i Venedig för att leta efter öl var skäl nog. Jag gick in på puben för att betala och passade då på att fråga om de kunde berätta var man kunde köpa dessa italienska öl i en butik här i Venedig. De tittade lite konstigt på mig och jag visste inte om jag gjort mig förstådd och försökte förklara att jag ville köpa några flaskor för att ta med hem till Sverige. De tittat fortfarande lite konstigt på mig men sa att de gick att köpa - på andra ställen….eller här.
Jag visade sig inte alls vara konstigt för dem att sälja flaskor över disk utan att öppna dem, kanske är man alltför påverkad av det svenska förmyndarsamhället?
Nu blev det beslutsvånda igen eftersom jag visste att det fanns ytterst begränsat utrymme för ytterligare vikt i vår enda väska vi hade med oss, egentligen fanns det nog inget utrymme alls eftersom vi åkte ner med 0,6 kilo övervikt.
För att göra en lång historia kort så köpte jag med mig två flaskor (som jag kommer recensera vid annat tillfälle) och på flyplatsen stod jag med skopåsar och en kostym nertryckt i en i Venedig inköpt väska.
Så om ni någon gång befinner er på en romantisk weekend i Venedig, försäkra er om att er bättre hälft går med på ett besök på "Agli Ormesini" och stanna inte på vägen för en eller två kalla "Birra Moretti". För säkerhets skull se till att ni inte har någon tid att passa och även att ni inte glömmer bort er partner när ni sjunker in i sniffande och smackandet.
Kanske bör ni också se till att ni har extra utrymme i väskan redan hemma!!
Ciao Bella!

1 kommentar:

  1. AFO och Verdi Imperial Stout (kanske var det någon mer?)från Birrificio del Ducato gick att köpa på bolaget för något/några år sedan.

    Du hittade inte några öl från Birrificio Toccalmatto? Deras Zona Cesarini och Surfing Hop Imperial IPA är det bästa jag druckit från Italien. De var mycket goda!

    SvaraRadera