Hennepin - sommarens friskaste fläkt

Jag går i sakta mak på grusvägen, på väg hem till sommarstugan, efter ännu en varm dag på stranden.
Vattnet vi tog med oss är för länge sedan slut liksom energin i kroppen. Just då, när jag känner en svettdroppe sakta rinna ner för ryggen, kan jag bara tänka på en sak - En kall öl.
Jag tänker faktiskt på en speciell öl, som jag ställde in i kylen samma morgon, en "Hennepin" från det amerikanska bryggeriet Ommegang. Hennepin är av en öltyp som heter "saison", en öltyp som belgare ofta gjorde hemma på gården inför sommaren för att konsumera efter dagens värv i sommarvärmen. Därav har den fått ganska törstsläckande karaktär, oftast med örtiga inslag.
Ölet finns i beställningssortimentet på Systembolaget, nr 88485 och kostar 35,80 kr för en 70 cl flaska med champagnekork.
Efter 10 minuter sitter jag på altan med ett glas nyupphälld Hennepin.
Innehållet i glaset är vackert aprikosfärgat och den är definitivt ofiltrerad.
Den inledande dofter ger signaler om fruktsoda och örter. Med några spinn på glaset kan man också känna en viss estrighet. Doften är söt.
Smaken är påtagligt örtig och jag känner inslag av kork. En omedelbar association är korkdoften i läskflaskor från tidigt 70-tal. Sen kommer en eftersmak, där jag förmodar att mitt doftminne spelar mig ett spratt, för jag kommer att tänka på krossade tomater. Vet inte alls vad det kom sig av men den återkom hela tiden efter det.
Denna saison är otroligt frisk och krispig och har verkligen de törstsläckande egenskaperna.
Jag skulle nog kunna påstå att den är farligt lättdrucken med tanke på den höga alkoholhalten, och att det är en stor flaska (70 cl). Så mitt tips är att göra som jag, dela den i glada vänners lag, i sommarvärmen. Detta var faktiskt en av de bästa saison-ölen jag druckit, men då jag kanske inte provat så hiskeligt många i och för sig. Sen kanske jag påverkades lite av omständigheterna och tillfället….
Betyg 9 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar