Ölälskarens högtidsdagar närmar sig med stormsteg

Om inte mindre än 11 dagar startar årets upplaga av Stockholm Beer and Whisky Festival. Det är dessutom 20 års jubileum i år vilken lär märkas på många olika sätt. För egen del känns det redan på förhand som att årets upplaga blir extraordinärt eftersom jag ska vara med som domare och även delta vid ölbloggarträffen som Johan från ölbloggen "Portersteken" har arrangerat. Denna träff kan innebära en hel del, förutom att vi får umgås och se ansiktet bakom de olika ölbloggarna. Mer om detaljerna kring denna träff kan ni läsa på Portersteken.
Jag förbereder mig för domar-arbetet för full med att studera ölstilar och finslipa doft- och smaklökarna ytterligare. Kanske vore det bästa att vila upp näsa och gom veckan före? eller ska man tänka tvärtom?


Festivalen är som vanligt uppdelad på två veckor, och pågår torsdag till lördag respektive vecka. De exakta tiderna ser ut så här:

Öppettider Allmänhet:
Första helgen:
Torsdagen den 29/9: 15-23
Fredagen den 30/9: 15-24
Lördagen den 1/10: 12-24


Andra helgen:
Torsdagen den 6/10: 15-23
Fredagen den 7/10: 15-24
Lördagen den 8/10: 12-24
Öppetider Fackfolk:
Torsdagen den 29/9: 12-23
Torsdagen den 6/10: 12-23


Förutom att man kan förmoda att det kommer finnas långt över 2000 olika öl att prova så arrangeras det ölskolor och så kallade Master Classes där man får möjlighet att träffa representanter från olika bryggerier. Bland de mer namnkunniga personerna i år hittar vi Matt Brophy från Flying Dog, Stefan Gustavsson från Mohawk Brewing Co, James Watt från BrewDog och Mikkel Borg Bergsjø från Mikkeller. För detaljer kring detta kan ni titta på det detaljerade programmet (pdf) på Stockholm Beer and Whisky Festivals hemsida.
Brill & Co har ju redan avslöjat att de kommer ha besök från ett stort antal bryggare i sin egen monter (som jag skrev om i denna artikel) och att de dessutom är med och arrangerar flera aktiviteter utanför festivalen men i samband med den, som t.ex "Beer Geek Brunch" och "Efterfest" på Bishops Arms på Vasagatan.
Pilsner Urquells öltunna
 på SBWF 2010
Pilsner Urquell (Urpilsnerns Vänner) har meddelat att bryggeriets bryggmästare Václav Berka kommer till festivalen i år också och med sig har han, precis som förra året, den 2700 liter stora tunnan med ofiltrerad och opastöriserad Pilsner Urquell. De kommer också erbjuda gratis ölprovningar kring temat tjeckisk pils.


Man behöver inte ha alltför vild fantasi för att ana att många av utställarna har satsat lite extra på innehållet i sin monter detta år och jag blir inte överraskad om vi t.ex får se en ny "Ace of Spades" från Sigtuna Brygghus.


Själv kommer jag först vara på plats den 29:e september (ölbloggarträff och domarprovningar). Veckan efter kommer jag nog vara där både torsdag den 6:e oktober (finalprovningar) och fredagen den 7:e oktober. Kanske blir jag "tvungen" att närvara ytterligare en dag om jag ska hinna med allt jag planerat.


Jag återkommer i nästa artikel med mer information om utställare och öl att hålla utkik efter.
Det lär garanterat bli en festival man sent ska glömma!!

2 kommentarer:

  1. Jag serverar dig gärna något från Eskilstuna Ölkulturs kranar den 29:e!
    Vi ses Per!
    /Kenneth

    SvaraRadera
  2. @Kenneth: Vem är Per? Jag besöker dig gärna Kenneth….om du kan servera mig en överraskning ;-)

    SvaraRadera