Besökare från hela världen…eller?

Var finns det största ölintresset i Sverige? Finns det ett intresse för svensk ölkultur i andra länder än Sverige? Är det svenskar, bosatta i utlandet som eventuellt läser på svenska öl-bloggar?
Frågor som dessa kan man fundera över ibland och jag insåg häromdagen att jag har en funktion här på "Allt om Öl" som tillhandahålls av Clustermap.
Det man får är en "besöks-karta" som man kan klicka på och sen se lite intressant statistik. Under de 15 månader som jag haft denna funktion så ser fördelningen ut så här, och jag tycker en del av statistiken är häpnadsväckande! Så här ser fördelningen ut i Sverige:

Sweden (SE)
47 186
Stockholms Län
14 064
Västra Götaland
8 561
Skåne Län
5 821
Östergötlands Län
2 580
Södermanlands Län
2 427
Uppsala Län
2 386
Örebro Län
2 029
Västmanlands Län
1 625
Västerbottens Län
1 410
Dalarnas Län
892
Vasternorrlands Län
875
Jönköpings Län
801
Värmlands Län
622
Norrbottens Län
585
Hallands Län
569
Kalmar Län
389
Gävleborgs Län
362
Blekinge Län
349
Kronobergs Län
282
Jämtlands Län
228
Gotlands Län
52
Ospecificerat
277


Av detta kan man alltså konstatera att i Stockholms Län finns de överlägset mest intresserade och på Gotland är man föga intresserad av att läsa om öl. Jag tror också att man ser ett visst mönster att i de geografiska områden där det finns etablerade öl-bloggar så finns det också ett högre intresse för att läsa om öl. 
Man ser ganska tydligen var i Sverige det finns mycket jobba att göra för att ytterligare sprida information om ölkultur.


Lägger man därtill statistiken från resten av världen så ser man en hel del märkliga siffror:

Denmark (DK)
761
United States (US)
509
Germany (DE)
410
Norway (NO)
410
Europe (EU)
400
United Kingdom (GB)
353
Finland (FI)
163
France (FR)
73
Iceland (IS)
56
Netherlands (NL)
50
Belgium (BE)
48
Spain (ES)
45
Turkey (TR)
41
Aland Islands (AX)
33
Russian Federation (RU)
26
Italy (IT)
20
Thailand (TH)
17
Tunisia (TN)
17
Canada (CA)
12


Tydligen finns det ett ganska högt intresse även i Danmark, USA, Tyskland, Norge, och Storbritannien (och Europa??)  för svensk ölkultur. Läser de med Google Translate eller är de svenskar undrar man ju då? okej, danskar och norrmän har väl inga större svårigheter, men tyskar, engelsmän och amerikaner borde ju ha det, eller är det så enkelt förklarat att under 15 månader så hinner det bli en ganska stor mängd besökare som av misstag hamnar på denna sida tack vara sökträffar via Google? eller är det semestrande svenskar? Utöver de länder jag listat ovan så finns ca ett 40-tal till med 10 besökare och färre.
Vad har 73 fransmän hittat på "Allt om Öl"? eller 17 thailändare?
Att människor från Turkiet och Tunisien hittat hit kan förklaras av att jag själv varit där och sedan skrivit artiklar om det.


Är du en av dem som bor i utlandet och läser "Allt om Öl" så får du mer än gärna höra av dig.

3 kommentarer:

  1. Jag är en av utlandssvenskarna. Jag tror att en stor del av besökarna utanför Skandinavien kommer från Google sökningar dock.

    SvaraRadera
  2. @Humleriket: Vad trevligt att höra ifrån en av besökarna utanför landets gränser. Vilket land befinner du dig i? Din teori är förmodligen nära sanningen….även om man önskar att många besökare i andra länder inte hamnade här utan ett intresse av innehållet ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag är bosatt i Sydney.

    Du borde kunna se vilka sökord folk Googlar på för att komma din sida under statistik i Blogspot. Kan tänka mig att om du skriver om den nya ölen X så Googlar folk på X och så kommer din blog upp. Så de är nog intresserade, men kanske inte på Svenska =)

    SvaraRadera