Årets Öl enligt Humulus Lupulus

I fredags genomfördes omröstning av Årets Öl vid ölsällskapet Humulus Lupulus årsmöte. De nominerade ölen är varje medlems personliga favorit under året och sällan tillhörande de mer extrema.
Värt att notera är omröstningen avser perioden från förra årsmötet fram till detta vilket innebär att perioden sträcker sig från oktober förra året fram till nu.
De nominerade ölen var:
  • Oppigårds oktober, Oppigårds
  • Skiftinge Single Hop, Eskilstuna Ölkultur
  • Rye lager, Mohawk Brewing (Slottskällan)
  • Nils Oscar Hop Yard, Nils Oscar
  • Old Stock Ale, North Coast Brewing, USA
  • London Porter, Fullers, England
  • Anders Dubbel IPA, Eskilstuna Ölkultur 
  • Yeti, Great Divide Brewing, USA
Provningen genomfördes helt blint i 2 omgångar med 4 öl per omgång. Vinnaren fick följande omdöme:
Med doftinslag av ädelträ, kaffe, piptobak, torv , syrliga körsbärs och cuprinol och komplex smakbild av rökt torv, körsbär, inrökt askkopp, läder och salmiak. Ett mycket mjukt öl som är lätt att ta till sig med sin torra efterbeska, lätta inslag av körsbär och salmiak. Stora inslag av rostat br
¨öd och en balanserad doft- och smakupplevelse. Ett skönt öl helt enkelt som inte spretar iväg trots den komplexa doft- och smakbilden. En mycket bra "session beer"!

Vinnaren heter "Fullers London Pride" och var den öl i startfältet som, av flest deltagare, ansågs vara jämnast och mest balanserad.
Tvåa blev "Anders Dubbel IPA" från Eskilstuna Ölkultur med sin extrema fruktighet och härliga DIPA-karaktär, men som föll på att flera av oss ansåg att den inte riktigt höll ihop och att en viss syrlighet kunde kännas i bakgrunden.
De två öl som också placerade sig i toppskiktet var "Yeti" från bryggeriet  Great Divide Brewing och "Old Stock Ale" från bryggeriet North Coast Brewing. Yeti ansågs av flera vara något alltför kraftig i sin karaktär med inslag av salt lakrits. Old Stock Ale var nog den öl som annars fick flest identifierade doft- och smakassociationer där det bland annat hittades hallon, övermogen frukt av typen fikon,dadlar, plommon och russin.
Ovanligt nog fick vi ett riktigt bottennapp också, i form av Skiftinge Single Hop. Den fick faktiskt ett totalbetyg under medel och ansågs ofärdig.
Personligen är jag ganska nöjd med resultatet då jag lyfte fram Fullers London Pride väldigt mycket redan förra hösten/vintern. I min bok hade Yeti vunnit första pris med Old Stock Ale på silverpallen, tätt följd av London Pride med bronspengen, men det är jag det.

2 kommentarer:

  1. Humulus Lupulus låter som ett trevlig sällskap. Anders DIPA, Fullers London Porter och Yeti skulle jag själv kunnat ta med som personlig favorit. Old Stock Ale har jag druckit för lite av, har flera flaskor på lagring dock och tänkte köra en vertikalprovning. Hop Yard har jag lite svårt för tyvärr. Har provat den flera gånger på både fat och flaska, men den faller mig inte i smaken. Skiftinge har jag nog druckit men minns inte riktigt. Oppigårds Oktober föll mig inte alls i smaken. Det enda bottennappet från det bryggeriet.

    Vilken öl tog du med dig Pelle?

    SvaraRadera
  2. Själv hade jag nominerat Yeti! Under förra vinterhalvåret och även just nu är det min absoluta favorit till en god Gruyere och fikonkonfit.
    Jo, Humulus Lupulus är ett trevligt sällskap ;-)

    SvaraRadera