Behövs det en Anti-Ölbloggs-blogg snart?

Va f-n grabbar och tjejer! Blir nästan lite sur när jag läser vissa kommentarer i anslutning till "nu slutar jag blogga"-inlägg på sistone. Många av er låter bittra! Vem skriver ni för egentligen? Jag förmodar att om man ska driva en ölblogg måste man både gilla öl och att skriva om det. Till det kommer lusten att förmedla något som man tror kan vara av intresse för andra, eller? Personligen tycker jag t.ex inte att det är så givande att läsa att Kalle, Petter och Adam var på puben Glada Oxen i lördags och drack "The very extraordinary IPA from Outer Space Brewery" eller när någon recenserar ett öl på ett sådant sett att det ger lika mycket information som etiketten på ölflaskan. Men jag kan ju alltid välja vad jag vill läsa. 
Jag kan hålla med om att det blir lite rundgång och eko bland bloggarna ibland men som Bark uttryckte det i en kommentar "Det återspeglar - på gott och ont - den verklighet vi lever i. Trots allt tycker jag att den verkligheten för oss svenska ölnördar är den bästa någonsin.". Alla kan inte vara först, alla kan inte vara lika välformulerade, men alla har vi kanske en läsekrets som vi vill förmedla något till. Sen kan det mycket väl vara så att vad vissa egentligen skulle vilja ha är en "öl-dagbok" som man kan dela med sina närmaste kompisar, där denna krets kan läsa om sina träffar, interna skämt eller annat som är av intresse för den lilla gruppen människor.


Till sist kan jag hålla med om att man inte ska hålla sin blogg vid liv om man börjar känna tvång kring skrivandet. Kanske kan de som väljer att "lägga ner" göra ett gäst-spel på någon annan blog. Tanken har föresvävat mig att det kanske vore bra med en gemensam blogg för de som inte orkar, har tid eller lust att skriva varje dag?
Sticker väl ut hakan lite eftersom jag inte varit så här aktiv vad gäller bloggande så värst lång tid, men jag har varit aktiv på annat sätt. Nej, grabbar (och eventuella tjejer), sluta upp att sura och ta del av det som ni tycker är av värde för er själva. Fortsätt förkovra er och sprid ölkultur efter bästa förmåga….så ska vi nog se att det är "Ölets År" i år ;-)

5 kommentarer:

  1. eftertänksamt och sunt inlägg! ingen har rätt, för det första, att vara bitter över något sådant.

    för det andra håller jag med dig om det tämligen intetsägande i inlägg som: "drack en a-lagarns extra imperial stout i solna. mörk färg, kaffedoft, söt-chokladig kaffesmak. ganska god. 4/5 i betyg".

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Håller helt klart med. "Men jag kan ju alltid välja vad jag vill läsa" sammanfattade ganska bra min åsikt i frågan. Med tanke på att det i bloggosfären i övrigt finns bloggar som säger "idag var jag och handlade mjölk, sedan mötte jag en kompis och drack kaffe, sedan gick jag hem och studerade osv." är det inte konstigt att det även dyker upp ölbloggar som inte är särskilt intressanta utanför den närmsta vänskapskretsen.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna. Det är inte lätt att få igång en debatt här på bloggen...så det känns bra när någon tar sig tid att tycka något när det handlar om, för mig, viktiga frågor. Vi kämpar på! Ska försöka att hålla mig borta från debatter ett tag nu...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker om variationen bland alla bloggar, att jag sedan har vissa favoriter är förstås naturligt. Trist att fler och fler tycks tappa geisten att skriva men det finns förstås även annat i livet, eller finns det? Ibland är det skoj att läsa om en öl som jag vet att jag aldrig lär prova, en annan gång är det kul att läsa om någon som druckit en "bastuöl" eller något liknande spektakulärt.

    SvaraRadera
  5. Tycker att det är trevligt att det finns flera som bloggar om samma sak. Vem som är först skiter jag helt i. Bara de är före mig så att jag kan få en uppfattning om öl jag skall köpa, då jag omöjligen kan testa allt själv. Har själv ingen ölblogg men verkar i verkliga livet näst intill varje dag för att bidra med min del för att ölkulturen skall blomstra. Klart att man kan bli bitter. Det gäller ju det mesta i livet inte bara öl. Det kanske inte ens har med ölbloggandet att göra. Tycker att det är ett bra beslut att sluta då man känner så, Tror inte man kan sprida kunskap, glädje och entusiasm då man är bitter :-) Sen är det bra att man vågar säga vad man tycker. Det har jag altid gjort. Normalt sett skall man inte göra det i Sverige.

    Så bra jobbat Pelle. Stå på dig :-)

    SvaraRadera