Dryckeskollen - Allt fler gillar lyxöl?

Fick ta del av en intressant marknadsundersökning kallad "Dryckeskollen" utförd av SIFO och beställd av Carlsberg Sverige. Det verkar som att även de stora drakarna, samt fler konsumenter än man kan ana, har insett att "en stor stark"-mentaliteten är passé.
Kolla in denna intressanta statistik om vad folk tycker om öl:

  • 6 av 10 svenskar, 73 procent av männen och 51 procent av kvinnorna, brukar unna sig en lyxig öl
  • Av deltagarna i undersökningen uppgav
    • 79 procent att de har druckit lager
    • 65 procent har druckit ale
    • 58 procent porter/stout
    • 48 procent veteöl
  • 27 procent av kvinnorna och 32 procent av männen uppger att deras intresse för öl har ökat det senaste året
  • 60 procent av kvinnorna och 64 procent av männen kan tänka sig att dricka en lyxigare öl under en romantisk middag
  • Staropramen är favoritölet bland både kvinnor och män
  • Sommaren och högtider som jul och påsk är de tillfällen på året som både kvinnor och män helst unnar sig en lyxig öl
  • 20 procent dricker helst en lyxig öl till middagen hemma, lika populärt är det att beställa en finare öl på krogen. 17 procent föredrar en lyxig öl på restaurangen, 12 procent framför tv:n, 11 procent när det fest och 10 procent hemma med kompisar





Fantastiska siffror tycker jag. Hela "öl-bloggosfären", Sveriges småbryggerier, öl-importörer och andra öl-intressenter får ta åt sig äran. Nu är det bra att kämpa vidare.
Undrar förresten vilka öl man fick välja bland, när man skulle välja favoritöl?

    4 kommentarer:

    1. Intressant! Även om det verkar lite diffust med vad som menas som "lyxig öl". Det står att Staropramen är favoritölet bland män och kvinnor, och det tycker jag väl knappast faller in under "lyxig" öl. Likaså antar jag att det är Guinness, Kilkenny och Newcastle Brown som faller in under stout och ale. Men som sagt, det är bättre än ingenting och intresset överlag har ju gått upp så det är ju bra. :)

      SvaraRadera
    2. Enligt samma källa så definieras "lyxöl" så här:
      "Vad som kännetecknar en lyxig öl är till viss del en fråga om tycke och smak, men en lyxig öl kan beskrivas som en förfinad och mer smakrik öl som oftast också kostar lite mer."
      Så det ligger väl lite i det du säger ;-)

      SvaraRadera
    3. Den viktigaste och roligaste punkten i mitt tycke är ju det ökade ölintresset, och det har ju dessutom ingenting med lyxölsdefinitioner att göra :)

      SvaraRadera
    4. Jag tycker att % på hur många som druckit lager/ale/porter/stout/veteöl är intressant. Efter som jag är bartender i min lokala ölförening (Eskilstuna ölkultur), så har jag upptäckt att det finns ganska många som inte vet vad de olika öltyperna är. Det är väldigt många gånger som jag har fått höra "men det här kan ju inte vara en ale, den är ju ljus", "men den här är ju kolsvart, det kan ju inte vara en lager", "jag gillar inte ale det ale för beskt" eller en annan favorit "den är ju grumlig då måste det ju vara en veteöl". Det är ju jättekul att få lära folk hur det egentligen ligger till. Men jag undrar om de 52% som svarat att de inte druckit veteöl ändå har provar hoogarden eller weihenstephaner (kanske kristall)någon gång. Eller att några av de 35% som uppger att de inte druckit ale kanske tagit sig en nils oscar kalasöl någon gång.

      SvaraRadera