Belgiskt öl är för idioter!

Med en sådan rubrik sticker man ut hakan rejält!!! Det är inte mina ord utan kommer från ett forum-inlägg som jag råkade hitta då jag sökte efter material i ämnet "Belgiska öltyper". Jag måste dock medge att jag alltid haft svårt för de flesta öltyper från Belgien och har det fortfarande. Jag vill att ni läser denna artikel, som skrivits av en okänd kock på forumet Skafferiet för 5 år sedan, och sedan ärligt säger om ni tycker att det ligger något i det han säger! Oavsett om ni håller med i hans påståenden eller inte så är det väldigt underhållande läsning.
Jag för min del, tycker att han har en poäng i sina påståenden eftersom jag inte är så förtjust i Belgisk öl. Jag har inte en aning om hur åsikterna fördelar sig i vårt avlånga land så det skulle verkligen vara kul med lite reaktioner och kommentarer.
Så vad säger ni? Är Belgiska Öl-typer goda eller hemskt otäcka? (Vi får lov att generalisera lite här!)

8 kommentarer:

  1. Tja. Det hade ju varit kul att få lite exempel på vad skribenten gillade för öl.

    Annars känns det mest som ett ”Jag tycker. Alltså är det så för alla”-uttalande. Lite tröttsamt.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte det var riktigt underhållande jag! För mig kändes det som att någon uttalade något som fler kanske borde ha gjort för länge sen! Men det är ju bara vad jag kände…och som kanske passar mina åsikter!
    @Bark: Jag tolkar det som att du inte höll med honom då?

    SvaraRadera
  3. Ja det var ju en smått underhållande artikel. Själv tycker jag att det är alltför generaliserande att säga att man tycker om eller inte tycker om Belgisk öl. Det är lite som att säga att man inte tycker om franskt vin. Man målar med en lite för bred pensel.
    Hade han däremot skrivit -- vilket jag tror han också egentligen menar -- "jag tycker inte om belgisk dubbel av trappisttyp" så hade det inte artikeln känts lika ... eh ... finns det något bra ord på svenska för "rant"?

    Magnus W

    SvaraRadera
  4. Jag står fast vid min ståndpunkt att det finns fler som säger "Belgisk öl är bäst i världen" än som uttrycker det som skribenten! av de som uttalar sig om Belgisk Öl, vill säga ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag håller inte med skribenten, men det var rätt kul att läsa. Har aldrig funderat i tankebanerna att det skulle vara någon form av trend att säga att belgiskt öl är bäst i världen. Själv har jag länge tyckte det och är fortfarande barnsligt förtjust i belgisk öl. Men nu börjar amerikansk öl mer och mer pressa mot toppen av min favoritskala.

    Sen tycker jag det finns andra länder som inte lever upp till hypen. T.ex. England, Tyskland och Tjeckien. Vet att det finns bra öl i dom länderna och att det sällan tar sig till Sverige. Men det känns som att tiden stått stilla alldeles för länge i dom länderna.

    SvaraRadera
  6. Det känns precis lika korkat som att skriva "man kan inte gilla öl, det är beskt och bubbligt", dvs. grovt generaliserande samt fördummande av dem som faktiskt gillar det.

    Uppskattar den här typen av artiklar ungefär lika mycket som när folk skriver "hårdrock är bara massa jobbigt bröl och skrammel, det kan man inte lyssna på!".

    Skribenten ifråga får jättegärna ha sin åsikt. Dessutom antar jag och hoppas att det fanns ett visst mått av ironi i texten, annars är det en ganska sorglig och inskränkt människa vi har att göra med.

    Kände bara att jag var tvungen att ge lite respons. :)

    SvaraRadera