Öl och Mat i kombination - Ost och Salami med Porter och Barley Wine

För några veckor sedan skrev jag om min ost- och ölprovning som jag företog mig en fredag helt ogenomtänkt. Då hade jag jag en fransk och en spansk hård fårost. Idag hade jag förberett mig lite mer genom att inhandla två utvalda ostar och några tunna skivor tryffel-salami. Den första osten var en ekologisk pecorino, Pecorino Sardo, och den andra var en schweizisk alpost, Gruyére Riserva. Tryffelsalamin var av italiensk härkomst. Till dessa skulle det provas en Barley Wine och en Porter, närmare bestämt Mohawk Barley Wine och New World Porter (som jag hade med i den förra osttesten också). Denna Barley Wine var väldigt estrig i doften och hade en mycket tydlig maltkaraktär. Smaken var även den väldigt maltig, lite söt och väldigt alkohol-eldig. Portern var väldigt kryddig i doften med tydliga associationer till julöl med sina inslag av enbär, kryddnejlika och citrus. Beskan i portern var också mycket markant och den var även rik på humlesmaker. Pecorino-osten var vällagrad med en väldigt smulig konsistens, ungefär som en Västerbotten eller en Parmesan. Doften och smaken påminde också mycket om de bägge nyss nämnda ostarna. Alp-osten var betydligt mjukare i konsistensen och inte alls smulig. Istället var både smak och doft kraftigare än Picorino-osten. Tryffelsalamin hade en fin tryffeldoft men smakade lite för mycket fett. Med dessa förutsättningar, med 2 olika öl (och öltyper) och 2 olika ostar samt en tryffelsalami, så blev det en hel del kombinationer fram och tillbaka. De bägge ostarna provade med de bägge ölen, salamin provade med de bägge ölen och sedan provade salamin i kombination med ostarna och sedan ölen för att avslutas med ostarna med fikonconfit i kombination med ölen.
Summeringen, och min rekommendation, blir följande:

  • Vällagrad ost av typen Pecorino eller schweizisk alpost passar mycket bättre till Porter än till Barley Wine.
  • Tryffelsalami passar ganska bra till en Barley Wine. Jag kände dock att en lite starkare variant av salami skulle ha passat bättre, trots att både salamin och ölen var lite oljiga.
Hittills kan jag alltså konstatera att Picorino, Gruyére, Manchego och Itchie Bai smakar bäst med Porter. Återstår dock ett antal andra öltyper att kombinera med desssa typer av ostar. Fårostarna Manchego och Itchie Bai var ännu godare till Porter än de jag provade idag. I övrigt så ska jag fortsätta att prova andra mer smakrika salami-sorter med olika öltyper. Inbillar mig att de skulle vara kul att prova med t.ex en amerikansk IPA eller DIPA.
Återkommer också med ett utsökt tips på en Thai-inspirerad rätt men mango och kyckling i kombination med en amerikansk IPA med starka inslag av exotiska frukter.

2 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att Gruyere och välhumlad amerikansk IPA eller DIPA är en riktigt fin kombination. Brukar köpa en bit ibland och hacka upp i små kuber och ha som tilltugg.

    SvaraRadera
  2. Det kan jag mycket väl förstå! Har funderat en del på vad som skulle vara bra till kryddost också...

    SvaraRadera