6 - The number of the Best!

Jag förmodar att flera av er som ännu inte haft möjlighet att ta er till Akkurat för att prova den nya "6 of the Best" från Shepherd Neame undrar över hur god den var, så här kommer mina åsikter om den.
Färgen skulle jag klassa som mörkbrun och lite grumlig och skummet som "off-white" i nyansen. Vid en första sniff i glaset kom en antydan av jäst, vilket påstods skulle avta efter några timmar. Efterdoften ger inslag av fruktestrar och dragning åt rökighet. Smaken är påtagligt maltig med inslag av knäckemacka och lite toner av kola. Typisk Engelsk humledoft av den klassiska sorten som påminner om Bishops Finger.
Efterbeskan är klart godkänd och en viss sötma kommer efter. I förhållande till en Bishops Finger så känns denna lite starkare men inte så det känns att den håller 6 % ABV. De som vet hur en riktig Engelsk Ale ska smaka anser nog att detta är så nära det perfekta man kan komma. Jag kan i ärlighetens namn endast sträcka mig till att säga att den är god och en trevlig "session beer" och i sin stil skulle jag säga "med beröm godkänt". Så det finns ingen anledning att inte bege sig till Akkurat för er som ännu inte provat en pint "6 of the Best.

3 kommentarer:

  1. Jag sprang förbi Akkurat igår och provade den här. Instämmer i stort i vad du skriver, tyckte dock att den saknade sötma och kändes lite för enformig. Men annars var det gött att dricka en real ale med lite smak i för en gångs skull.

    SvaraRadera
  2. Jag kan ana att det blev bättre efter några timmar då den var "öppnad" lite för tätt inpå premiären. Jag tyckte att det fanns en tydlig maltsötma i början som sedan följdes upp av en bra efterbeska.

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det var en lite diff i smaker med tanke på tid. Jag kände t.ex. ingen jäst. Men jag håller med om att den är värd att prova. Kan tänka mig att den gör sig bra till mat.

    SvaraRadera