En dag svår att beskriva i ord!

Hur ska jag börja beskriva denna dag så att även icke-öl-frälsta ska förstå storheten av dagens händelser?
Låt mig försöka, ur ett sport-perspektiv:
Tänk er att ni under en och samma dag först får vara med och prova den nyaste fotbollen, tillverkad av Nike - klassisk men ändå nydanande! och sedan träffar ni de ytterst ansvariga för några av Sveriges största influenser inom Svensk fotboll och detta sker dessutom på Råsunda. Till råga på allt så dyker FIFA's högste chef upp och börjar samtal med dig om utveklingen i Sverige och dess influenser runtom i världen. Efter detta åker du på ett event där självaste Zlatan är med och arrangerar en fotbollsmatch där han har med sig sina 10 bästa fotbollsspelare som du sedan får dribbla mot och köra "mål står" mot. Ungefär så, har min dag varit - fast i öl-termer!
6 of the Best (i mitten)
Klockan 18.00 serverades den nya ölen "6 of the Best", en ale brygd på 6 olika brittiska maltsorter och 6 olika brittiska humlesorter från Shepherd Neame,Akkurat i Stockholm. På plats var många av Sveriges mer initierade inom öl, allt från pubägare och bryggare till importörer och bloggare. På plats var även Shepherd Neames exportansvarige Oliver Scott, samt deras forna medarbetare Darren Packman, numera känd som ölbloggsansvarig för BeerSweden. Efter samtal med Oliver (och Darren) kunde vi konstatera att det vore trevligt om den brittiska alen hittade hem igen (bildligt talat) eftersom deras Bishops Finger var en av de stora alen som formligen sköljde in över Sverige under tidigt 90-tal. Efter en del samtal kring Shepherd Neames nya utmaningar i Sverige fick jag stifta bekantskap med Robert D. Pease, COO på Brewers Association i USA. Alltså en av de män som styr över bryggeriernas (och ölens) utveckling i USA. Robert var väl insatt i att Sverige är USA's största exportmarknad och en extremt viktig marknad att följa. Han var dessutom väldigt intresserad av ett samarbete, där vi (i detta fall BeerSweden och Allt om Öl) skulle komma över till USA i samband med någon av de större festivalerna och berätta om hur öl-scenen utvecklas i Sverige och övriga Europa.
Robert D. Pease
Så här långt hade det räckt för att man skulle anse att kvällen var lyckad, men se, detta var bara början.
Efter denna extremt intressanta öl-träff på Akkurat styrde jag kosan mot Bishops Arms på Folkungagatan för att delta i en "Beer Makers Dinner" med Mikkeller, en av världens mest eftertraktade bryggare just nu. Här skulle det bjudas på en 4 rätters middag med tillhörande öl. Menyn såg ut enligt följande:
  • Välkomstöl - "American Dream", en Pils bryggd som en Amerikansk Pale Ale
  • Krämig mussel- och chilisoppa - Serveras med en "Not Just Another Wit" (en belgisk Wit)
  • Hjortinnanlår med skogssvampsås, tranbärsgelé och palsternackspuré - Serveras med "Drikkeriget Casa" (Amerikansk Strong Ale) samt Mikkellers "1000 IBU".
  • Brillat Savarin (krämig komjölksost) med hemgjord tomatmamelad - Serveras med "Big Worse Barleywine" (19,1 % ABV)
  • Exotisk fruktsallad med limecrème - Serveras med en "Green Gold"
Mikkellers utbud!
Bara vid anblicken av menyn var jag imponerad och väldigt förväntansfull. Middagen, med mat och öl, var otroligt givande och strax innan desserten avvek jag för en kortare intervju med Mikkel (Mikkeller), en intervju som kommer att publiceras i en egen artikel under de närmaste dagarna här på bloggen. Jag hann också med att utbyta några ord med Mikkellers högra hand Thomas Schøn.
Likaså kommer jag att redogöra mer i detalj om de olika ölen som provades samt en och annan kommentar om smakupplevelserna tillsammans med den utsökta maten som serverades. Att jag dessutom hamnade bredvid en av Bishops Arms driftansvariga gjorde kvällen icke desto mindre intressant, men det är också en helt annan historia.
Mikkell och Thomas

Skål för en spektakulär och enastående dag i öl-Sverige…och tack till Shepherd Neame, Akkurat, Bishops Arms, Brill & Co och inte minst Mikkeller.

11 kommentarer:

  1. Häftigt. Och hur var 6 of the Best?

    SvaraRadera
  2. @Fajanen: Lugn ;-) Det kommer strax...

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig öl-dag du måste haft igår. Synd att jag missade det. Men jag ska dit idag och prova 6 of the best.

    SvaraRadera
  4. Håller med - verkligen en härlig ölafton! Kul med inbjudan ni fick att åka över och besöka någon av festivalerna i USA. Är vi verkligen den största exportmarknaden för USA? Jag trodde att Danmark slog oss där, de har iallafall bredare utbud.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att Kristian egentligen heter Thomas.
    Brillat Savarin var kvällens höjdpunkt! :)

    SvaraRadera
  6. @6581: Tack för påpekandet! Jag har kollat upp och korrigerat namnet! Det ska naturligtvis vara Thomas! och JA - "Brillat Savarin-kombineringen" var smaskig…som det ofta är med öl och ost;-)

    SvaraRadera
  7. Sjukt kul att läsa. Jag blir så glad när jag ser allt som händer på ölfronten. Extra kul att du har kommit igång på allvar med informationsspridningen runt öl. Denna bloggen blir bara bättre och bätre! Uppmuntrande och engagerande inlägg!

    SvaraRadera
  8. pelle du glömde att vi fick beer geek breakfast som avslutning på den underbara bmdn med mikkeller. Tyckte själv höjdpunkten var drickeriget casa(cranberry american strong ale) med tranbärsgelen och hjortinnanlåret där.. mums mums... men brillat savarin kombineringen var fan inte illa !!en feeeeeeeeeeet kväll

    SvaraRadera
  9. @weine: Vi ÄR USA's största öl-kund!
    @Markus: Tyvärr, måste jag säga, så var inte jag kvar då eftersom jag blev tvungen att avvika för att hinna med sista tåget hem till Eskilstuna! Typisk att man missade den! och jag instämmer i att huvudrätten var enormt god…men jag kan visserligen tänka mig andra öl som skulle varit ännu godare till den.

    SvaraRadera
  10. @Micke: Tack för dina alltid så positiva kommentarer, det är ju för sådana som du som jag skriver;-)

    SvaraRadera
  11. pelle: sanning... mikkeller har ett par(riktigt bra) öl i deras sortiment ! den här kan man leva på ett tag ... men idag är det greg hall(goose island) på monks som gäller för min del .. fan inte illa det heller !!!

    SvaraRadera