Hatten av för S:t Eriks Pompona Porter

Jag måste erkänna att jag tycker de flesta ölen som kommer i denna St Erik-serie är väldigt lätta att ta till sig. Faktum är att jag i olika sammanhang fått kommentarer från folk som i normala fall håller sig till Carlsberg Hof och Norrlands Guld att de tycker att dessa öl är väldigt doftrika och goda. I dessa sammanhanf måste man ta det som bra betyg och att de yller en mycket bra funktion i arbetet med att få fler människor att upptäcka nya öl och öltyper.
När jag själv drack denna S:t Eriks Pompona Porter (strax efter att ha provat Mohawk Stich) så tänkte jag "Mmm, vilken trevlig vardags-porter" och jag var inte alls nedvärderande i denna tanke. Den är lättillgänglig på något sätt med den typiska humligheten som alla öl i denna serie har haft tycker jag. Sedan hade den en balanserad sötma och en tydlig maltighet som gjorde att den var god helt enkelt. Frisk, lite citrus, en lätt rostad maltighet och en skön munkänsla.
Betyg 7 av 10

1 kommentar:

  1. Jag gillade också Pompona Portern, tyckte vaniljen funkade riktigt bra.

    Tror också att dessa öl kan funka som en bra inkörsport, framförallt IPA:n som verkar vara konstruerad med det i åtanke.

    SvaraRadera