Det perfekta julbordet - öl och mat i harmoni (del 5)

Denna avslutande artikel i serien är nog den jag längtat mest efter att få skriva, för det är här som vi hittar de absolut häftigaste öl- och matkombinationerna enligt mig.
När jag tänker på ostar efter eller före ett julbord så tänker jag på ostar tillsammans med pepparkakor. Kanske gör ni annorlunda och äter ostar utan pepparkakor, som avrundning på julbordet. De kombinationer jag kommer skriva om är i första hand öl med ost och pepparkakor. De ostar vi har till pepparkakorna i morgon kommer passa utmärkt till de öl jag föreslår även utan pepparkakorna. Ostarna är:
- Sörmlands Ädel (Mjukare än Roquefort, men fastare än Gorgonzola, från Jürss Mejeri i Flen)
- Ilchester öl cheddar (med öl från Fuller's)
- Vit Castello
- Edamer (från Schweiz)
- Glenphilly whisky Cheddar
Vit Castello och Edamer är inte så smakrika ostar och man kan t.o.m. hitta lite sötma i dessa. Tillsammans med S:t Eriks God Jul Barley Wine kan de fruktiga tonerna i ostarna lyftas fram. De bästa ostarna att prova med denna barley wine med är nog annars de bägge cheddarostarna, framför allt Glenphilly. Tack vare att denna barley wine är så pass fruktig (så att den nästan har dragning åt en IPA) kommer de fruktiga och lite nötiga tonerna i osten lyftas fram. Den absolut häftigaste kombinationen öl-ost-pepparkaka är Sigtuna Midvinterblot och pepparkaka med Sörmlands Ädel. Där har ni en kombination som verkligen når höga höjder. Sältan i osten och beskan i ölet lyfter smakupplevelsen. Beskan skär genom den lite feta gräddiga osten. Tillsammans med denna ost fungerar även Mikkellers Fra Till alldeles utmärk med sin komplexa smakbild.
De julöl jag rekommenderar till ostarna är:
- S:t Eriks God Jul Barley Wine
- Sigtuna Midvinterblot
- Mikkellers Fra Till
- Longfellow Winter Ale
- Oppigårds Winter Ale eller Mysingen Midvinterbrygd (för den som vill ha en lite mindre komplex öl)
I efterrättsväg brukar vi inte ha så värst mycket annat än "Ris a la Malta" eller plommonkompott och julgröt. Räknar man däremot in alla olika slags julgodis så blir det desto mer - knäck, chokladkola, gräddkola med apelsinskal, gräddkola med polkagriskross, mintkyssar, chokladaskar, nötter, dadlar och fikon.
Mina absoluta favoriter i samband med den söta avslutningen av julbordet är:
- Corsendonk Christmas Ale
Gouden Carolus Christmas Ale
- Sigtuna Midvinterblot (till choklad)
Till Ris a la Malta skulle jag prova med S:t Eriks God Jul Barley Wine eller möjligen Mohawks Snowblind (under förutsättning att ni har apelsinris i.st.f bara ris och grädde). För den modige kan jag tipsa om N’Ice Chouffe som innehåller Curacau  och borde gifta sig mycket bra med apelsin.
De öl jag nämnt som passande till efterrätten har naturligtvis också en väldigt stor mys-faktor och kan avnjutas i ensam solitär.
Vill ni prova att byta ut glöggen mot öl så finns det i princip bara två öl som är värdiga och det är Liefmans Glükriek (som med fördel ska värmas) och Underlig Jul från Nøgne ø - två öl som är lite av hybrider mellan öl och glögg. Döm själva om ni tycker att det fungerar. I detta sammanhang bör man också nämna There is no Santa från BrewDog som enligt mig inte kan ersätta glöggen men däremot pepparkakorna. Så varför inte prova lite Liefmans Glükriek och ett glas There is no Santa samtidigt, fast inte i samma glas dock.
Avslutningsvis tänker jag helt kort skriva ner min egen topplista över de öl som jag anser är mest "juliga":
- Anchor Steam Christmas Ale (underbar kryddning och min absoluta favorit i minst 15 år)
- Slottskällans Nisse (med lätta toner av ingefära)
- Mysingen Midvinterbrygd från Nynäshamns Ångbryggeri
- Nils Oscar Julöl 2011
- Vinter i Brunnsbacken (med pomerans och kryddnejlika)
Så till sist, ha en underbar jul och hoppas ni hittar en och annan god kombination av julöl och julmat på julbordet.
God Jul

1 kommentar:

  1. Saint Agur (en krämig blågrön mögelost) till St Eriks en ljuvlig combo/Hans

    SvaraRadera