Det perfekta julbordet - öl och mat i harmoni (del 4)

Nu har vi klarat av första halvlek av julbordsmatchen och kommer in på de varma kötträtterna samt vegetariska dito. Precis som med de varma fiskrätterna kan dessa variera ganska mycket från julbord till julbord och alla har vi kanske några absoluta måste-rätter. De varma rätterna som jag anser är mina måste-rätter på julbordet är dessa:
- Julkryddiga Köttbullar
- Prinskorv
- Rotfruktslåda
Sen lägger jag till några som är vanligt förekommande:
- Tjocka Revbensspjäll
- Rödkål (varm)
- Brysselkål (med rökt sidfläsk och äpplen)
Värt att tänka på så här inledningsvis när man planerar passande öl till dessa rätter är att malt (sötma) dämpar kryddor och harmonierar med rökt, stekt och grillad mat. Som jag nämnt tidigare är det viktigt att tänka på hur feta maträtterna är och om de har väldigt komplexa smaker så att vi behöver ta hjälp av humlebeskan för att skära genom fettet och kolsyran som rensar gommen.
Tittar jag på de maträtter jag valt ut så vill jag nog påstå att de inte är speciellt komplexa i sin smak och inte heller särskilt feta, med undantag för revbensspjällen kanske.
Till dessa maträtter väljer jag julöl med en tydlig maltkaraktär, med en balanserad beska och gärna lite rostad karaktär. En bra allround-öl hittar vi nog i Mysingen Midvinterbrygd från Nynäshamns Ångbryggeri och Flying Dog K-9 Winter Cruiser från amerikanska Flying Dog. Bägge dessa öl har en tillräckligt bra beska, viss maltsötma och är inte alltför komplexa och dominanta i sin smak. Vill man vara lite mer specifik och kanske en aning vågad skulle jag para så här:
- BrewDog There is no Santa till de julkryddade köttbullarna (som bl.a. innehåller kryddnejlika)
- Nils Oscar Julöl 2011 till de lite lätt rökiga prinskorvarna eftersom denna julöl har en väldigt tydlig maltsötma (här kan Slottskällans Nisse också vara ett bra alternativ men med betydligt tydligare beska)
Jólabjór blir nog en trevlig kombination med brysselkolen och sidfläsket, där de rökta tonerna kommer harmoniera bra. Brysskål kan ju vara lite beskt så det är bra med ett öl som har en del restsötma för att balansera det hela.
- Fuller's Old Winter Ale har en tydlig maltkaraktär och är ganska söt i mitt tycke, så därför tror jag att den ska kunna matcha rödkålen på ett bra sätt. Här får jag erkänna att jag inte provat just denna kombinationen utan går helt på "mag-känslan". Så ni får chansa lite!
Hela artikelserien avslutas senare under dagen med ost och efterrätter. Som avslutning i den artikeln skriver jag också en kort lista på de julöl som jag tycker är "juligast" och vilka julöl som är bra ersättare till glögg och pepparkakor.
Nu ska jag bara göra ett par av morgondagens sillar, så återkommer jag med avslutningen av denna serie efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar