Är svensk lokalproducerad öl svensk?

Lokalproducerad humle i min trädgård
Igår publicerades en artikel i Dagens Industri (pappersutgåvan) där det skrevs om hur bra det går för de svenska mikrobryggerierna. Jag har inte själv läst artikeln utan har saxat denna information från några olika källor som i sin tur baserat sina artiklar på just denna artikel i Dagens Industri.
Lokalt producerad öl säljer väldigt bra nu och på tidningen Land skriver man "Det finns en lokalproducerad svensk jordbruksprodukt som på bara några år tagit 1,7 % av den svenska totalmarknaden". Jag betvivlar inte att siffran är rätt men min omedelbara fundering är hur "svensk" denna jordbruksprodukt verkligen är. Förmodligen är det bara vattnet i den svenska hantverksölen som är svenskt, eller vad tror ni? Jag förstår ju om man på tidningen Land gärna vill vinkla denna nyhet på detta sätt men den är nog inte så sann.
De svenska småbryggerierna, som tidningen Land påstår är ett fyrtiotal, sålde 3 miljoner liter på Systembolaget under 2010 (under 2009 var den siffran 2,2 miljoner liter).
Sveriges småbryggerier har väl ca 20 medlemmar idag, finns det närmare 20 bryggerier till?
Det mest löjeväckande påståendet är att framgångarna skulle bero på att distributionsnätet är helstatligt och fungerar mycket väl.
Min omedelbara fundering är då - Hur många miljoner liter skulle de kunna sälja om Systembolaget hade en mer öppen inställning till vilka öl de ska sälja. Är inte producenterna och konsumenterna bättre skaffade att avgöra vilka slags öl man vill avnjuta för tillfället? Hur många av er skulle vilja köpa de lokalproducerade ölen som är producerade i en annan stad än den du bor i? Ganska många är min gissning!
Synd att jag inte hann läsa artikeln i sin helhet, för nu kanske det blev lite väl mycket spekulerande och antaganden från min sida.

8 kommentarer:

  1. Nils Oscars har ju sin egen gårds malt i ölen, så där är det ju lokalproducerat. Visst, jäst och humle, men det är små mängder. Ska en pepparstek få kallas lokalproducerad?

    Vissa bryggerier brygger öl på svensk/finsk malt från Viking, andra på malt från Tyskland eller England.

    Men frågan är intressant och förtjänar ytterligare undersökning.

    SvaraRadera
  2. Jag hakade inte upp mig på "lokalproducerad" så mycket (för det är ju ölen), utan mer "svensk lantbruksprodukt".
    Jag bara antar att det är väldigt få svenska småbryggerier som använder svensk malt. För att inte tala om humlen;-)

    SvaraRadera
  3. Skulle vara intressant att veta vilka som brygger på vikingmalt som ju ägs av lantmännen. Vikingmalten ska tydligen ge ett högre utbyte än mycket importerad malt efter vad jag läst på olika bryggforum. Svensk humle kan vi nog glömma om vi vill ha lite mer humletoner i ölendock. Svalöf mauritz, som är svensk humle har väldigt lågt alfasyrevärde. Har för mig att vi har för få soltimmar för att få upp alfasyran högt...

    SvaraRadera
  4. Nils oscar gör väl förövrigt primärt havremalt om jag inte missminner mig helt...

    SvaraRadera
  5. Rent transportmässigt är det ju dock vattnet som gör mest inverkan på miljön så ur den synvinkeln är det ju bra att vattnet är svenskt, om ni förstår vad jag menar :)

    Man lurar sig själv lite om man känner sig duktig efter att ha köpt ekologisk öl från USA eller ekologiskt vin från Australien.

    SvaraRadera
  6. Bara en "kort" kommentar som bryggare. Vi på Ocean köper all malt från Thomas Fawcett - valet är framförallt smakmässigt (har använt deras malt i mer än 10 år). Skulle vi bara titta på priset går det säkerligen att hitta billigare malt.

    Men som bryggare vill jag brygga ale på bra ale-malt och inte pilsner/lager-malt. Erfarenhetsmässigt så kan jag säga att basmalten är viktig. Sedan har Thomas Fawcett alla de sorters malt som vi behöver (specialmalt som Vienna, Munich, Cara, Crystal, Chocolate, Black mm).

    Vi har också en fördel som oberoende Göteborgsbryggeri att vi får malten direkt från hamnen på den trailer som tagit den till Sverige. Ger bättre pris, men också bättre transportmiljö.

    Men vi är ett lokalt/regionalt bryggeri med utstickare till Stockholm/Malmö - levererar allt själva utan mellanhänder (läs mer transporter). Så det är klart att vi är ett svenskt bryggeri oavsett om råvaror (som egentligen är en väldigt liten del av den slutliga produkten) kommer från Sverige eller ej.

    Drick väl och förnuftigt önskar
    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  7. @Thomas: Som vanligt, ett engagerat och långt svar från Ocean (Thomas Bingebo). Självklart håller jag med om att det är svensk öl då den är tillverkad i Sverige. Det jag inte anser är rätt är att kalla den för en "svensk jordbruksprodukt".

    SvaraRadera
  8. Där har du helt rätt :) /// Bryggare Bing

    SvaraRadera