Hornbeer IPA - ytterligare ett kvalitetsöl från Hornbeer

Nyligen gjorde vi en mini-semester till Danmark, närmare bestämt till Helsingör och Köpenhamn. I Helsingör finns ett rikt utbud av "billiga" alkoholprodukter av alla de slag, men det finns faktiskt också en hel del guldkorn och prisvärda produkter att hitta.
Hos vinhandlaren Skjold Burne hittade jag i princip hälften av Hornbeer's produktutbud (som består av ca 20 olika öl) och av dessa köpte jag fem olika.
Först ut att recenseras blir deras Hornbeer IPA, en frisk IPA av amerikansk stil på 6,5 % ABV.
I denna IPA har man använt en sorts malt som ska ge lite mer restsötma än brukligt, enligt Hornbeer själva.
Detta är en ganska mörk IPA, kanske främst beroende på att den inte bara är ofiltrerad utan också innehåller en stor mängd jästfällningar. Vill man att den ska se lite vackrare ut i glaset ska man alltså se upp när man häller i det sista från flaskan. Jag skulle påstå att färgen är orangebrun och skummet är ljusbeige, krämigt och högt.
Av dofterna är det tallbarr och grape som är mest framträdande med inslag av gröna äpplen. I bakgrunden lurar en viss örtighet. Svaga toner av gräs kanske?
Smaken består till största delen av röd grape men det finns också inslag av fläder och apelsin. Eftersmaken är något jordig och beskan är mycket lång och sitter kvar i gommen länge.
Här har vi helt klart en IPA som ligger över genomsnittet och är väl värd att prova för den som tycker om amerikansk IPA.
Betyg 8 av 10
Hornbeer IPA på Ratebeer

4 kommentarer:

  1. Hur låg priserna på Hornbeer i Helsingör? Normalt i Danmark brukar de väl ligga på 45-55 DKK för de vanliga ölen, var det billigare i bordershopparnas förlovade rike?

    Är info.alltomol at gmail rätt adress till dig förresten? Isf har du mail :)

    SvaraRadera
  2. @Johan: Priserna låg nog snarare på 30-35 DKK, så då var det nog billigare. Mail-adressen är rätt och jag misstänker att du vill ha ett svar på ett visst mail;-) Det kommer!!

    SvaraRadera
  3. Det är ju riktig prisvärt! Är lite trött på att danska mikrobrygder, även deras standardöl, är så dyra på alla ölbutiker jag har varit på.

    Fint! Ingen större brådska, men svar vill jag ju ha :)

    SvaraRadera
  4. Jag provade ölen igår. Första ölen från bryggeriet för mig. Mycket trevlig. Ska prova fler från Hornbeer. Jag betalade 40 DKR på vad jag tror är samma ställe.

    SvaraRadera