Ett skepp kommer lastat

Kan man inte ständigt springa på välsorterade pubar eller göra privatimporter av en hel låda öl av de senaste sorterna så får man lov att göra som så många andra redan har gjort, nämligen handla från butiken Cracked Kettle i Amsterdam. Tyvärr gick det inte riktigt så bra som jag hade tänkt mig när jag väl kom till skott.
Av 4 beställda flaskor var tre slut och jag fick följande förslag i retur:
I stället för min beställda "Port Brewing Older Viscocity" blev jag rekommenderad en flaska "Avery Beast" (2008 batch), Istället för "Hercules Double IPA" föreslogs "Captains Reserve Imperial IPA"och i stället för "Founders Nemesis" blev förslaget en flaska av deras "Curmudgeon Ale" . Som plåster på såren slängde de med en flaska "422 Pale Wheat Ale" från Southern Tier, en öl som jag ganska lätt kan räkna ut inte är bland deras bästa. Så den enda flaska som fanns av de jag beställde, vilket också var den jag hade minst förhoppningar på, var en Saranac India Pale Ale från det amerikanska bryggeriet Saranac.
Även om det var jag själv som bad dem föreslå ersättare när de meddelade att ovanstående öl var slut så vet jag inte om jag ska vara nöjd eller inte med resultatet. Visst, en "Beast Grand Cru" från batch 6 (2008) kan kanske vara häftig med sina 16,3 % ABV. Någon som provat den? Betyg och omdömen om den verkar variera kraftigt. Men visst känns det kul med en öl från ett bryggeri jag inte provat några öl från - Captain Lawrence. Någon som provat deras öl?
Hercules Double IPA har jag provat och vid det tillfället tyckte jag nog att det var den bästa DIPA'n jag provat.
Founders Nemesis kändes lite häftigare att få prova än deras "Curmudgeon Ale" som är en vad jag förstått tvivelaktig Old Ale medan Nemesis är en Barley Wine.
Jag återkommer vid ett senare tillfälle med recensioner av några av dessa öl, men Avery's Beast Grand Cru tror jag att jag ställer in i öl-källaren några år till….kanske. Problemet är att det börjar bli för många "spara-öl" och för få "drick-på-en-gång-öl" efter mina senaste inköp.

6 kommentarer:

  1. Frågan är hur de kan ha ett så dåligt lagersystem, det är ju uppenbart att de inte vet vad de har att sälja.

    SvaraRadera
  2. Provade Captain Lawrence ImpIPA på Stockholm Beer i höstas. Riktigt shysst.
    Synd att du inte fick Older Viscosity och Hercules, de är riktigt fina. Men misströsta inte, vi kommer ha dem i VilleVallas monter på Beer Expo i Linköping till helgen.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker personligen att Captain Lawrence IIPA är bättre än Hercules (förutsatt att båda är lika färska förstås) men det är väl rätt många som inte håller med mig där.

    SvaraRadera
  4. It's your lucky day, Older Viscosity går nämligen att privatimportera styckvis :)

    Här är en lista vi försöker hålla hyffsat uppdaterad (det kommer och går sorter hela tiden) där står vilka öl som säljs styckvis, och annars hur många som ligger per kolli: http://www.brill.se/pdf/prislista.pdf

    Hälsningar,
    Marc på Brill

    SvaraRadera
  5. Lysande nyheter! Då kan jag inte bara dricka Hercules och Older Viscosity på lördag i Linköping utan även ta hem ett par Older via Brill.
    Tack för infon Erik och Marc!
    @Bark: Man kan misstänka att deras "beställningssida" inte på något vis är kopplat till deras lager!!

    SvaraRadera
  6. För min del så kan jag påstå att Cap Lawrence är skit. Den har reats ut på flera krogar av en anledning. smakar ingenting.

    422'an var intressant. Organisk och lite 'hippie' och visst, ingen typisk veteöl alls. Men ja, drickbar en trist dag till lite mat.

    Curmudgeon är inte i närheten av Nemesis på gott och ont. Är riktigt god! Riktigt god old ale. medan Nemesis (2010 eller 2009?) är rätt speciella.

    Saranacs IIPA är rätt god medan deras IPA är skräp. Tyckte den var bra+ sist. drickbar och rätt god mellanklass IPA men då jag av en slump provade den ikväll mot lite 'riktig' öl så var samtliga tre väl kunniga öldrickare överens om att den var sådär varpå en barägare ångrade sina inköp av densamma.

    The Beast är även den lite egen, vilket hela Demons of Ale-serien är. Kaxig, rejäl men inte lika njutbar som Oldern.

    Tyvärr. Men det är å andra sidan bara mina personliga åsikter

    SvaraRadera