Öl- och Ost-experimenten fortsätter!


Efter den osedvanligt dåliga kombinationen från i fredags så kände jag mig tvingad att prova nya kombinationer. Jag hade redan i fredags känt att denna Cabrales Hoya mycket väl skulle fungera med en annan öltyp. I lördags gjorde jag slag i saken och fortsatte min redan utstakade väg i att finna de bästa öl- och ost-kombinationerna. Föremål för dagens test var i första hand att prova IPA med Epossies-ost. En väldigt mjuk kit-ost som dessutom har ett apelsinfärgat skal och en otroligt kraftig smak och i ostaffären kände jag att denna skulle passa bra med en IPA. Hemma i köket ville jag knappt provsmaka den då den såg allt annat än god ut då den fullkomligt smält ut i sin plast.
Smaken var otroligt säregen och den passade inte alls bra med en IPA (jag är väldigt tveksam till att den passar till någon öl överhuvudtaget just nu).
Lite besviken över mina öl- och ost-tester så här långt så hällde jag i en Yeti Imperial Stout i glaset och tog fram en Munster som skulle fungera till Stout (Imperial Stout). Nya beskvikelser och ytterligare en ost som hamnade i papperskorgen. Nu kvarstod endast en test och den kom jag på alldeles själv. Jag tog fram den kvarvarande biten av Cabrales Hoya eftersom jag dagen innan tyckte mig känna vissa egenskaper i den osten som gav mig förnimmelser om en Stout.
Det visade sig nu att dessa två gifte sig helt och hållet, nu började det verkligen likna något.
Yeti'n lyfts till nya höjder med en ost som i sin egen smak påminner om vissa toner i just denna öltyp. Man känner tydliga inslag av kola och smör med en ännu tydligare maltighet i ölen. Fruktigheten och beskan i ölen stämmer otroligt bra med sältan och efterbeskan i osten.
Detta var sannerligen en mycket bra kombination.
Av en uppmärksam läsare på FB fick jag dessutom detta förslag, "Santa gyr , granatäpple, flingsalt å lite kolasås till, ihop med just denna öl" (Yeti Imperial Stout). Ett tips som jag definitivt tänker prova nästa vecka. För mig känns det som ett klassisk sätt att få till syra, sälta och sötma i en härlig kombination.
Nästa vecka kommer det nya utmaningar i ämnet. Häng med!

9 kommentarer:

  1. Testa ett suröl nästa gång du äter kittost. Jag har druckit Jolly Pumpkins La Roja till Munster med lysande resultat.

    SvaraRadera
  2. Tack för ytterligare uppslag! Kan du föreslå en mer lättillgänglig öl?

    SvaraRadera
  3. Om du orkar vänta så kommer ju Rodenbach Grand Cru i april, den skulle fungera bra, eller Goudenband om du köpte några sådana. Annars kanske det går med en lite fylligare och rödäpplig geuze, typ Mariage Parfait, fast den måste man beställa.

    SvaraRadera
  4. Hm, Rodenbach Vintage kommer i och för sig redan första mars! Och den är ännu bättre.

    SvaraRadera
  5. @Ivan: Just nu håller jag på att förbereda en Öl- och Ost-provning och behöver vara klar under nästa vecka, så av den anledningen kan jag inte vänta på dessa öl. Jag kommer däremot att följa upp dina förslag ändå, längre fram. Tackar!

    SvaraRadera
  6. BrewDog Hardcore IPA och Parrano. Där har du en riktigt grym kombination!!

    SvaraRadera
  7. @Anonym: Tack för ytterligare ett intressant tips. Jag har och göra mer än en helg nu...

    SvaraRadera
  8. Har du inte provat Gruyere och APA (förslagsvis Sierra Nevada)så måste du göra det. Det är den bästa kombinationen alla kategorier.

    SvaraRadera
  9. Gruyere har jag faktiskt provat till många olika öl, men jag blir osäker på om jag provat den med just APA…Sist provade jag den med Porter och Imperial Stout och tyckte det var helt godkänt!

    SvaraRadera