Att para "Ost och Öl" är en hel vetenskap!

Igår kväll gjorde jag mitt första praktiska experiment i mitt pågående "hemma-projekt" - Att testa öltyper med osttyper. Min ambition är att hitta de perfekta ostarna för varje öltyp (även om jag generaliserar i viss utsträckning vad gäller öltyperna).
Gårdagens kombination gällde egentligen Saison men jag hade missbedömt mina möjligheter att få tag på en sådan med kort varsel så testet fick istället bli med en Wit (Sigtuna SommarWit), en öl som är ganska mycket tunnare än de flesta Saison kanske.
Kvällens kombination: Wit med Cabrales (Hoya), en ganska hård vällagrad blåmögelost.
Eftersom mina antagande och mina väl förberedda, och nyfunna, kunskaper egentligen avsåg Saison så blev inte testet riktigt rättvist. Dessutom hade jag ett antal osttyper att välja på där den valda osten Cabrales (Hoya) egentligen skulle vara en Hoya Santa.
Sigtuna SommarWit har visserligen lite kryddiga egenskaper med dragning åt koriander men jag anser att den är lite för tunn i jämförelse med den Saison jag hade tänkt prova, Eskilstuna Ölkulturs Skogsängen Saison, som är kryddad med basilika. Att denna öl förmodligen är alldeles för ofärsk påverkar naturligtvis också resultatet.
Så med dessa inte helt optimala förutsättningar provade jag denna kombination och kunde ganska omgående känna att detta blev helt fel. Ölet blev väldigt blaskigt och ostsmaken förstärktes men inte till det behagliga hållet. Osten som sådan hade en väldigt angenäm smak där lagringen var den mest påfallande egenskapen. Viss efterbeska hade den. Det som störde mig allra mest var att denna ost var otroligt salt och jag tror inte att den ost som jag var ute efter egentligen var så salt. Denna påfallande sälta gör att denna ost går vidare till dagens kombination vilket gör att jag kommer prova två olika ostar med Porter i kväll. På schemat står också IPA med ost. Det blir förhoppningsvis en spännande fortsättning idag i min iver att förkovra mig i ämnet - Öltyper med Osttyper.
Fortsättning följer. Håll även ögonen öppna på FB eftersom jag förmodligen kommer lägga ut vissa åsikter "halv-live" så att säga.

3 kommentarer:

  1. Strålande initiativ! Själv är jag en hängiven anhängare av Watou och Chimay Blå.

    SvaraRadera
  2. Riktig pilsner eller annan välgjord ljus lager (ej amerikansk humle) går mycket bra till vitmögelostar (lagom mogna). Bra balans i styrkan mellan smakerna, och bra komplemetering i smakspektrat.
    Allt är inte ale ;-)

    SvaraRadera
  3. Underbar artikel som visar att även du är mänsklig :-)

    Brutalt ärlig och det är faktiskt kul att läsa att allt inte fungerar så bra alltid och att det inte är helt lätt med att få till t ex ost och öl.

    Själv har jag misslyckats en hel del gånger då det gäller ost/mat/tilltugg. Det är så uppenbart när det inte stämmer helt.

    SvaraRadera