En upplevelse för en gourmet!

Denna helg var det så dags för semesterns sista suck i form av en mini-semester. Det första stoppet var planerat att bli vid Hornuddens Trädgård, en trädgård som profileras som ekologisk, har en trevlig restaurang och har dessutom levererat basilika till Eskilstuna Ölkulturs öl Skogsängens Saison.
Eftersom det var jag som var förare för dagen så hade jag inte alls planerat att inmundiga några alkoholhaltiga drycker vid detta besök men när jag fick se att de hade Skogsängens Saison på flaska, vilket de är ensamma om ännu så länge, så kunde jag inte motstå detta unika tillfälle. Jag beställde en tomatsoppa, naturligtvis endast gjord på Hornuddens egna tomater och med endast salt som tillsats. Min kära sambo beställde rödbetor med hårdost av fårost-typ. Min tomatsoppa var toppad med basilika och några stänk av örtsås. Skogsängens Saison är som sagt kryddad med Genovese Basilika och när jag provade denna ihop med tomatsoppan kände jag formligen att jag upplevde ett av dessa få tillfällen där alla smaker och dofter är som skapta för varandra. När jag sedan "norpade" en bit hårdost av min sambo för att prova till min Saison så blev jag alldeles lyrisk. Jag var i himlen!
En saison ska ju enligt tradition vara uppfriskande och ofta även innehålla örter så allt kändes helrätt med denna skapelse. Personligen har jag inte provat så många av denna öltyp även fast det sägs att den ska påminna om öltypen Bier de Garde. Ölstilen är för övrigt snabbt växande i USA, var annars?
Färgen var lite äppelvinsfärgad med ett vitt, småbubbligt skum. Doften var syrlig med fruktiga inslag och lite torr. Örtigheten var väldigt påfallande men svårt att avgöra att det var just basilika. Jag fick förnimmelser av koriander också nämligen. Beskan var härlig och torr. Smaken var väldigt fruktig men samtidigt mycket läskande. I eftersmaken kom en märklig förnimmelse av tuttifrutti.
Detta var verkligen ett av dessa tillfällen som man sent ska glömma och allt var i samspel. En underbar öl i kombination med ren och smakrik mat och miljön var den bästa tänkbara med Mälarens spegelblanka vatten som utsikt.
Får ni tillfälle så gör en utflykt till Hornuddens Trädgård och för allt i livet - Prova Skogsängens Saison om ni får tillfälle!
Betyg 9 av 10

1 kommentar:

  1. This really got my mouth watering. Tomato soup and Saison - it's often the more 'simple' dishes withoiut loads of conflicting flavours where you get to experience beer and food in perfect harmony. Eskilstuna Ölkulturs' beer sounds delicious too!

    SvaraRadera