Det kom ett paket, med lite vårkänslor!

I helgen provade jag Oppigårds nya våröl - Spring Ale. Det kändes nästan lite orättvist att ta sig an denna öl efter helgens övriga begivenheter och jag syftar då på humleupplevelserna "5 AM Saint" och "Anders Dubbel IPA" som jag provade. Årets upplaga av Oppigårds våröl är av det lättare slaget i form av en Pale Ale. Den är dessutom en "single hop" då den endast är brygd med chinook-humle.
Upphälld i glaset har denna öl en ganska ljus bärnstensfärg och ett storbubbligt skum som försvinner fort.
Doften är betydligt mer anonym i jämförelse med "Amarillo Spring" och "Amarillo" som kom förra året men man känner vissa citrustoner i form av citrus-skal eller grape. Framförallt är det dock malttonerna som är framträdande och ger associationer till kola eller bröd. Vissa inslag av fruktestrar.
Smaken är även den betydligt mer maltig än humlig och ger associationer till rostat bröd eller knäckebröd.
Efterbeskan kommer sedan som en riktigt överraskande avslutning och den hänger kvar länge. IBU'n ska ligga på 40 men den känns betydligt högre.
Igen måste jag säga att det inte kändes riktigt rättvist att göra denna recension denna helg och jag måste få be att återkomma då den släpps på Systembolaget för att ge ett slutligt betyg.
På det hela taget tycker jag ändå att den var frisk, lite vårig kanske och en aning anspråkslös. Men å andra sidan så säger man inte heller att den ska vara så mycket mer än så. 
En lätt våröl, helt enkelt. Ett öl som gott och väl lever upp till sin beskrivning.

4 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att prova när den släpps på SB! Tycker Oppigårds är det stabilaste bryggeriet i landet just nu.

    SvaraRadera
  2. …och har jag inte sagt det tillräckligt många gånger innan så är det den 14:e Februari som gäller för lansering av denna öl på Systembolaget. (jag skrev 2:a feb på FB tror jag).

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Henrik om att Oppigårds, de kanske inte de gör de spexigaste ölen men de levererar konstant bra öl. :)

    Ska bli spännande att själv göra jämförelsen mot Amarillo, som är ett öl alla bör köpa hem en låda av. Perfekt allround-öl i mitt tycke. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har också en låda Amarillo hemma och tänkte göra som Adam och jämföra deras nya våröl med den. Amarillo är ju dock jävligt svårslagen.

    Förresten så är det ölbloggarträff i Uppsala på G nu och det vore trevligt om du ville komma, så kan vi passa på att diskutera en del av dina idéer. För jag antar att det inte blir någon träff i E-tuna? Hursomhelst, om du fortfarande är intresserad så kika in på min blogg för info och intresseanmälan.

    SvaraRadera