Vad är en bra öl?

Inspirerad av något som vår största öl-guru genom tiderna, Michael Jackson, en gång sa:
"En bra öl är den öl som lever upp till det som står på flaskans etikett, och som överensstämmer med den ölstil den ska vara" (fritt översatt och tolkat) så har jag funderat lite på detta den senaste tiden. Så här i början av ett nytt år har det varit många som funderat över 2010 års bästa öl och detta har fått mig att fundera över just det som rubriken frågar - "Vad är en bra öl?", och skiljer det sig från vad en "god" öl är?
Jag tycker nog att Jackson sammanfattade det ganska bra och det överensstämmer ganska bra med vad jag själv brukar säga, att varje öl har sitt berättigande. I ett sådant uttalande får jag väl tillägga att de rent felaktiga faller bort liksom de som absolut inte lever upp till vad de utger sig för att vara.
Om det på en etikett står "En ljus, frisk lager med tydlig maltighet och en kraftig beska" så förväntar man sig just det. Om man efter några klunkar av denna öl känner unkenhet med inslag av råfrukt och inga som helst malttoner och en beska som försvinner fortare än man kan säga "Skål" så är det nog ingen bra öl.
Något som naturligtvis spelar roll är hur färsk ölen är, bortsett från de öltyper som ofta utvecklar fördjupade egenskaper då de lagras. Spelar det sedan någon roll om ölen serverats från fat, flaska eller burk?
Bland dessa funderingar finns det naturligtvis också det som betecknas "eget tycke och smak". Tycker en person att en öl är god så kan inte en annan person påstå att det är fel, eller? Alla har sin egen åsikt och sina egna preferenser. Likaså gäller öltyper. Vissa personer tycker mindre om mörk öl i jämförelse med ljus och vissa tycker inte om öl med kraftig beska. Av denna anledning så ska man inte förväxla uttrycken "en god öl" och "en bra öl". Det är stor skillnad på dessa påståenden. En bra öl behöver alltså inte vara god, åtminstone inte för alla.
Anledningarna till att man tycker om en öl eller inte är inte bara många utan de kan också variera från gång till annan. Det är även många yttre omständigheter som påverkar intrycken, som t.ex årstid, humör och miljö. Dessa omständigheter påverkar kanske i huvudsak om man tycker att ölen är god eller inte, inte så mycket om det är en bra öl. Efter en dag på stranden i Alanya i 40-gradig värme kanske man påstår att en kall Efes vid poolkanten är det godaste man druckit, och funderar man ett steg längre kanske man ändå inte skulle påstå att det är en "bra öl". Ser jag till mig själv, som fortfarande inte lärt mig älska alla typer av belgisk öl, så kan jag villigt erkänna att jag inte tycker om alla belgiska öl jag provar men jag kan fortfarande ha en åsikt om att den är bra. Med detta resonemang borde man alltså kunna påstå att man inte tycker om en viss öl men att den är bra och vice versa. Håller ni med om mina resonemang?
Jag tycker följande citat från den käre barnboksförfattaren A.A Milne summerar det hela ganska bra:
"Of beer, an enthusiast said that it could never be bad, but that some brands might be better than others."

1 kommentar:

  1. "Av denna anledning så ska man inte förväxla uttrycken "en god öl" och "en bra öl". Det är stor skillnad på dessa påståenden. En bra öl behöver alltså inte vara god, åtminstone inte för alla."

    Detta är är dagens sanning, Det är blir gärna lite snobbigt med öl man privatimporterat från världens alla hörn (inklusive mig själv )dyra och omskrivna är dom också. Tror själv att jag omedvetet påverkas av det när jag gör min egen bedömning. För hur kul känns det när man upptäcker att man satt samma betyg på importflaskan för 200+ kr som på den ljusa kalla lagern för 20kr man drack när man klippte gräset i sommras.
    Mvh David

    SvaraRadera