Ett steg närmare ölbryggning?

Idag tappade jag upp min allra första egna brygd, gjord på riktiga råvaror. Man kunde ha önskat att det rörde sig om öl, men så var inte fallet. Det närmaste öl man kan komma var att det innehöll svagdricka, som ju är baserat på malt.
Det rörde sig alltså om glögg. I tre veckor har det stått en hink i köket som det doftat julkryddor från.
Receptet har jag fått av en granne och den ska tydligen vara rätt stark när den är klar, runt 22 %.
Innehållet är, förutom svagdricka, en enorm mängd socker och mååånga olika kryddor. Dessutom innehåller den färsk ingefära och russin. Förmodar att potatisen är den som påverkar alkoholhalten.
Faktum är att denna brygd har inspirerat mig ytterligare till att göra min första egna öl och i januari nästa år, när allt blivit som vanligt igen, ska jag ge mig i kast med min första egna hemmabryggning. Över jul ska jag försöka leta efter lämpligt recept och i början av nästa år ska jag köpa nödvändig utrustning.
Klart man är sugen på att göra en välhumlad IPA eller en amerikansk pale ale men det kanske finns öl man ska börja med som nybörjare. Nu vet jag ju att det är många därute som redan bryggt många öl hemma i köket, så vad säger ni? Har ni lite tips och vägledning så är det välkommet.
Hur blev det med glöggen då? Jodå, den smakar fantastiskt gott med stora inslag av kardemumma och nejlika.
"Söders Julglögg - Extra kryddig brun glögg"

9 kommentarer:

  1. Vi gör också egen glögg, GPs dunderglögg. Låter som liknande den du gjorde. Alkoholen kommer från att jästen äter sockret. Mer socker = mer alkohol tills jästen inte kan överleva i alkoholen, då blir det restsötma.

    Jag skulle rekommendera att brygga en Porter först, så blir du nog mer nöjd med resultatet. De mörka malterna döljer lite felsmaker. Skriv gärna om dina försök, jag tycker det är skoj att läsa om. Själv skriver jag här. Det finns några fler bryggarbloggar också.

    Lycka till!

    Daniel
    Schnille och Schmak

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort glögg på svagdricka flera gånger och det blev väldigt bra. Den enda skillnaden mot köp-glögg var att den skummade lite när man värmde den.

    Tyvärr så får jag ju inte tag på svagdricka här(vilken är god även i naturlig form) så det blir apotektets glöggextrakt i stället.

    SvaraRadera
  3. Om du har tänkt spara någon flaska till nästa jul eller ännu längre så rekommenderar jag dig att fylla flaskorna helt fulla så ska den hålla sig bättre. Har själv en flaska från 2008 som jag dricker i år och ännu en kvar som jag ska spara ett år till. Blir bara godare och godare för varje år.

    Vad det gäller att ta steget vidare till att testa att brygga öl så ligger vi precis jämlika. Är också väldigt sugen på att testa och kommer förmodligen göra det till våren.

    SvaraRadera
  4. 22% är nog att ta i, 12-13 är nog närmare sanning (om det är med vanlig bakjäst vill säga).

    SvaraRadera
  5. Ska du brygga är nåt mörkt kanske enklast son det nämns. Det är dock inte svårare enligt mig att göra en torrhumlad ipa :) missa inte www.shbf.se , finns både bryggarwiki samt välbesökt forum. Lycka till!

    Eberlund, olradet.se

    SvaraRadera
  6. Håller med ovan. 22% är helt upp åt väggarna.
    Angående potatisen, så är det en märklig sak som smugit sig in i flera glögg-recept. Det hela är att betrakta som ren "trolldom". Om något så sänker den alkoholhalten (mest vatten, resten stärkelse som inte kan jäsas). I värsta fall är den en inkörsport till infektioner i glöggen (hur ren var den där potatisen ???).
    Tror myten kommer sig av att man kan göra sprit på potatis. Vad man då gör är dock att koka potatisen och sedan blanda den med enzymrik malt, vars enzymer bryter ner stärkelsen till socker som sedan kan jäsas, och mäsken sedan destileras (Ger dock vanligen lägre alkohol än om man tagit malt enbart, men potatis var en gång i tiden betydligt billigare).

    /Calle

    SvaraRadera
  7. Lycka till! Mina föräldrar har också haft någon glöggexperiment för sig hemma, ska bli spännande att smaka när man åker hem i jul.

    SvaraRadera
  8. Många goda råd både vad gäller tillverkning av glögg och ölbryggning. Detta var tydligen något som engagerade, kul!
    @Calle, Anonym m.fl: Alkoholhalten var ju endast hörsägen. Jag drack den värmd för första gången igår och den var definitivt inte lika stark som Blossa Starkvinsglögg, vilket tyder på att den kanske höll 12-14%.
    Smaken var kryddig och god, med stark dragning åt kardemumma. Doften påminde däremot mer om öl än glögg.
    @Daniel: Mycket restsötma i smaken blev det. Antar att det får bli mer jäst eller betydligt mycket mindre socker nästa år, om jag förstod dig rätt?

    SvaraRadera
  9. Pelle:

    Om du vill ha den mindre söt minska på russinen och sockret. Glögg brukar väl vara söt? Du kan testa att byta jäst också, bara mer jäst hjälper dig inte. Jag ska testa att brygga på mjödjäst som borde kunna jäsa ut till lite högre alkoholhalt och därmed bli torrare i smaken. Ska låta den primärjäsa ganska länge också, det blir nästa års glögg.

    Jag gillar julmust, kanske slänger i en bit humle i glöggen också. Friskt vågat.

    Daniel

    SvaraRadera