Julkalendern - Jakten på Julölen, del 11

Bilresan tillbaka mot Seattle gick ganska snabbt och det var inte förrän de stannade till utanför "The Beer Brothers" som Herman insåg att han glömt att inhandla humlesorten Simcoe vid något av de andra odlingarna i Yakima Valley. Han hoppades att det skulle lösa sig. Han var i alla fall glad över sitt senaste fynd - han hade sökt efter något närliggande ställe i USA som kunde tillhandahålla humlesorten Nelson Sauvin och efter en stunds sökande på internet hade han hittat ett ställe i Santa Cruz som hette "Seven Bridges Cooperative" som hade dessa som pellets. Under besöket hos bröderna Mastree fick han inte bara det utlovade receptet utan också ett besked som gjorde honom ytterst stressad.
- You know, if you don't start brewing in the next couple of days then you wont any beer for christmas.
Herman räknade lite snabbt att det tog honom en dag att ta sig till Santa Cruz i Kalifornien, minst en dag att få tag på rätt gäst och sedan skulle han ju hitta de rätt kryddorna också. I bästa fall skulle han kunna vara hemma om ca 5 dagar och då var det den 17:e december.
Bröderna såg hans bekymrade min och klappade honom i ryggen och sa att det nog ordnar sig. Han tyckte sig se ett litet leende från Chris och hur han blinkade till en av sina bröder. Men han var inte säker på om han uppfattade det rätt, och vad de skulle ha menat i så fall. Trots det bekymrade beskedet så var han nyfiken på receptet och om han hade vad som behövdes. Receptet såg ut så här:
ABV: 7.5% IBU: 40"
Antal liter: 25
Uppskattad OG: 1.075 SG
Färg: 14.6 SRM
Uppskattad IBU: 39.9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.00 %
Kok Tid: 60 Minutes

Ingredienser: 
12.50 lb Pale Malt (2 Row) US (2.0 SRM) Grain 82.99 % 
0.50 lb Caramel/Crystal Malt - 80L (80.0 SRM) Grain 3.32 % 
0.50 lb Victory Malt (25.0 SRM) Grain 3.32 % 
0.25 lb Caramel/Crystal Malt -120L (120.0 SRM) Grain 1.66 % 
0.06 lb Roasted Barley (600.0 SRM) Grain 0.41 % 
1.00 oz Amarillo [14.00 %] (20 min) Hops 39.9 IBU 
1.00 oz Simcoe [14.00 %] (20 min) Hops 39.9 IBU
1.00 oz Cascade [14.00 %] (10 min) Hops 39.9 IBU
1.00 oz Centennial [14.00 %] (5 min) Hops 39.9 IBU
1.00 oz Nelson Sauvin [14.00 %] (5 min) Hops 39.9 IBU
1.00 tsp Ginger (Boil 1.0 min) Misc 
2.00 tsp Cinnamon (Boil 1.0 min) Misc
2.00 tsp Star Anise (Boil 1.0 min) Misc 
1.00 lb Honey (1.0 SRM) Sugar 6.64 % 
1 Pkgs Nottingham 


Han förstod inte hälften av vad han läste men tänkte att med lite justeringar så kanske det blir bra och att han måste ta hänsyn till att det är 1000 liter öl han ska tillverka.
Stressen gjorde sig påmind igen och det var nästan så det svartnade för ögonen ett tag. Han måste hinna fixa de kvarstående humlesorterna innan han åker tillbaka till europa. Var skulle han hitta jästen? I Storbritannien kanske? och var fanns julkryddorna att finna?
Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar