Det perfekta julbordet - öl och mat i harmoni (del 3)

I denna tredje artikel i serien "Det perfekt Julbordet" är det dags att para ihop varma fiskrätter med bra öl. I sanningens namn ska jag erkänna att det inte finns så många varma fiskrätter på vårt julbord men jag ska försöka hitta några bra kombinationer i alla fall. Man kan föreställa sig att följande varma fiskrätter hittas på ett julbord:
- Ugnsbakad lax
- Strömmingslåda (med lite olika smaksättningar)
- Lutfisk
- Jansson Frestelse (även om den kan tillagas utan ansjovis)
Här har vi en ganska spretig uppsättning mat med väldigt varierad smakupplevelse. Lutfisk smakar ju i princip ingenting utan får smaker från t.ex. kryddpeppar som man har på i efterhand. Till lutfisken behövs absolut inte ett öl med hög beska eller komplexa smaker utan jag skulle nog välja något som inte tar över alltför mycket i smaken men som kompletterar och lyfter anrättningen. Kanske skulle en Mohawk Snowblind klara av jobbet? I annat fall får ni tänka helt om - kombinera med en öl som skapar kaos istället, som en BrewDog There is no Santa som kan hitta en harmoni med de julkryddiga inslagen. Ugnsbakad lax med t.ex. dragonsås får ju då en lite örtig touch vilket gör att en saison skulle passa bra. Nu finns det ju inga julöl som påminner om saison så det får bli något som har ungefär samma komplexitet - prova med Abita Christmas Ale, Sigtuna Vinterlager eller Mohawk Snowblind.
Till Strömmingslådan och Janssons Frestelse skulle jag nog lägga min kort på någon av de öl jag redan nämnt eller gå på Oppigårds Winter Ale eller Nils Oscar Kalasjulöl. Som sagt, de varma fiskrätterna är ganska få, ganska okomplexa i smakerna och inte helt lätt att passa ihop med de lite mustigare och smakrika julölen.
Ni får chansa på mina tips eller helt enkelt byta ut julölen mot några andra öl, som t.ex saison, pale ale eller vanlig hederlig pils. 
 I avsnitt 4 blir det det till sist de varma kötträtterna och serien avslutas med ostar och efterrätter. Hela artikelserien kommer garanterat vara avslutad på torsdag denna vecka så att ni eventuellt hinner justera ert julbord och tillhörande drycker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar