Visste ni att...

…det idag finns runt 200 hantverksbryggerier i Italien.
…det finns ett italienskt öl som heter La Fleurette som bryggs av Birrificio Italiano (nära Turin) som innehåller rosor och violer.
…att detta bryggeri gör en Saison som innehåller enbär och en liten citrusfrukt som heter chinotto
…att en annan Saison, som heter Nuova Mattina från bryggeriet Birrificio Del Ducato är smaksatt med lakrits, grön paprika, kamomill  och ingefära
…att det finns flera öl i Italien som innehåller rostade kastanjer
…att det finns en öl-importör i USA som är återförsäljare för mer än 60 olika italienska öl

13 kommentarer:

  1. Snöat in dig på Italien? Det kom ju en italiensk kastanjeöl i oktoberölssläppet för nått år sen, Oktober Chest hette den och var totalt vedervärdig.

    SvaraRadera
  2. Visste ni...

    ...att det inte används så mycket kastanjer i svenska mikrobryggeriers recept - men...

    ...att det idag finns ett trettiotal små oberoende svenska bryggerier som i skuggan av sveriges ölbloggares passion för importerad öl sliter för att få ekonomin att gå runt. Och som producerar rätt schysst öl faktiskt, uppskattad av en stor och växande publik utanför de självutnämnda ölexperternas bloggosfär. Men det här kanske inte är rätt forum...

    SvaraRadera
  3. Hahaha love u anonym ! Vilket bryggeri har du då ?
    Du får väl börja blogga och själv oxå bli en självutnämnd expert !

    Jonas H som i alla fall skriver sitt namn !

    SvaraRadera
  4. Hej Jonas H igen.
    Glömde skriva att jag började jobba med öl yrkesmässigt 1986. Har startat ett micrbryggeri i sverige och suttit 5 år i styrelsen på ett annat i utlandet. Läst en del kurser i grythyttan i dryckeskunskap och ngn ölkurs på södertörnshögskola.

    Vad har du gjort ??

    //"Självutnämnd expert"

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vilja påstå att det skrivs ganska mycket om svensk öl på bloggarna. Jag räknade lite snabbt och på min egen blogg (Portersteken) har cirka 2/3 av inläggen den senaste månaden handlat om svenska öl på ett eller annat sätt och jag tycker verkligen inte att det har varit någon brist på inlägg om svensk öl på andra bloggar heller.

    Vi är ju inga orakel heller, ska man skriva om något specifikt, som i det här fallet svenskt mikroöl, så gäller det ju att man får tag på info om det också, och man kan ju inte skriva vad man tycker om ett öl om man inte provat det.

    Sist men inte minst vill jag också påpeka att ett öl inte automagiskt blir bra (och vad som är bra är ju en personlig åsikt som skiljer sig från person till person) bara för att någon lagt ner mycket tid på den.

    SvaraRadera
  6. Förutom Jonas meriter kan man väl tillägga att t ex Bark (Ofiltrerat) numera är utbildad öldomare, Darren (BeerSweden) länge har jobbat/jobbar med Shepherd Neame (?),Fredrik (Malt, humle, jäst & vatten) jobbar på välrenommerade krogar i Helsingborg och en hel drös med bloggare är duktiga hembryggare. Själv har jag jobbat/jobbar en del inom branschen under mina få år som ölintresserad. Jag anser mig dock inte vara någon expert, även om jag säkert vet mer om öl än de flesta. Samma gäller nog för många bloggare.

    Jag säger som Jonas, tycker man att något saknas får man väl ta saken i egna händer och göra något åt det. Jag tyckte att det skrevs för lite om öl och mat, så jag startade min blogg med tanken att det skulle skrivas mer om just öl och mat.

    SvaraRadera
  7. @Anonym: Känns inte som det är någon här du ska ge dig på. Tror jag kan tala för de flesta ölintresserade när jag säger att det tyvärr inte alltid är så lätt att få tag på svenska mikrobryggeriers alster. Om man inte vill köpa ett parti.

    För att föregå eventuellt påhopp kan jag direkt säga att jag men all säkerhet inte kan en bråkdel av vad du kan om öl. Du började jobba med öl när jag var 5år! Men det var kul att du ville dela med dig av dit CV och varför sitter du i styrelsen på ett utländskt bryggeri om du nu inte gillar utländska alster?

    SvaraRadera
  8. Visste ni att...

    ...handel mellan EU-länder inte räknas som import/export utan går under benämningen införsel/utförsel.

    Med den definitionen är ett öl från Italien lika lite importöl som ett öl från Göteborg.

    /X Pert

    SvaraRadera
  9. Till anonym (heter du Anonym?) vill jag säga att jag försöker dricka så många svenska öl som möjligt. NO och Nynäshamns visade vägen för mitt ölintresse, glömmer aldrig den privata visningen som jag fick på Kungsholmen.

    SvaraRadera
  10. Anonyms inlägg var det roligaste jag läst på länge. Speciellt med tanke på att ölbloggandet är en obetald hobby på fritiden medan Anonym kränger sin bärs till bloggarna.

    SvaraRadera
  11. Som ansvarig för bloggen känner jag att jag måste lägga mig i debatten nu och klargöra en del:
    @Anonym (den förste): Så som du uttrycker dig kan jag ana att du själv är i bryggeribranschen, är det rätt uppfattat? Om så är fallet så välkomnar jag dig att, liksom många andra gör, skicka varuprover för en objektiv bedömning och självfallet också recension i form av inlägg på bloggen. Om du ger dig tillkänna så kan jag dessutom själv försöka inhandla era produkter.
    Som så många andra redan påpekat, så kan jag inte hålla med dig i att det inte skrivs om den svenska bryggerinäringen. Utan att kolla upp statistiken så tror jag nog att merparten av det som skrivs här rör den svenska öl-scenen.
    @Beer-naise: Jag tror du missade att det var Jonas som skrev om sin bakgrund (det som du refererar till som "din CV") och inte Anonym. Så slutet av din kommentar blev lite konstigt i sammanhanget.
    @X Pert: Kan du förtydliga ditt inlägg, tror du? Jag förstår inte riktigt vad du ville få fram.
    Avslutningsvis vill jag bara förmedla att om man inom den svenska bryggerinäring, i första hand hantverksbryggerierna, vill få ett bra samarbete med alla oss som brinner för allt vad öl heter (och som sprider både åsikter och insikter) så tror jag att vi kan hitta betydligt bättre samarbetsformer framöver än att starta debatter som denna.
    Jag vill också passa på att påpeka att detta samarbete redan fungerar väldigt väldigt bra mellan de flesta parter.
    Är någon av annan uppfattning?
    Pelle Stridh
    Allt om Öl

    SvaraRadera
  12. Tror inte alla på micro förstår vad bloggare tillför för bryggerinäringen. Jag försökte i mitt inlägg där jag droppade CV INTE försöka vara förmer än ngn annan, utan blev bara irriterad över att jag och andra blir utpekade som självutnämnda ölexperter som inte har någon koll. Många bloggare har betydligt bättre kompetens när det gäller smaker etc än vad folk som arbetar med det här i branchen har. Det är smaker vi alla "jobbar" med!!! Blev bara irriterad när folk i en branch där jag varit i 25 år lägger sådana i mina ögon inkompetenta uttalanden. Säger dock mer om den personen än om hela bryggeri marknaden i Sverige just nu. Men det finns ju vissa brygerier i sverige som inte lämnat in resultaträkning ännu och det brukar ju betyda att man är på obestånd och kanske lite ledsen och bitter på allt och alla.
    Att sedan vara så inskränkt att man inte förstår att mångfalden medför att utvecklingen av svenska produkter går framåt är ännu mer skrämmande. Vilket kanske förklarar varför det går dåligt för vissa bryggerier i sverige. Även det faktum att det är betydligt lättare att producera ett bra öl än att sälja det och ha kontinuitet i kvaliteten på det. Visst man kan årgångsmärka det, men att det smakar likadant från batch till batch det är det som visar om det är kompetent folk som driver ett bryggeri, anser jag i alla fall. (tycker dock att det är roligt med årgångsmärkta produkter om de kan utvecklas på flaska)

    Jag utgår fö även att man även använder ett svenskt bryggverk, svenska tankar, svensk tapplina, svensk malt och svensk humle oxå. Allt för att stöda den svenska maltmarknaden och humlemarknaden som verkligen behöver sitt stöd, då flertalet svenska micro köper finska och danska råvaror. Samt att jag hört att inköpet av humle från USA och NZ blivit allt vanligare. (Detta stycke var menat som ironi - tänkte det var bäst att skriva det oxå)

    Men det är väl fel forum eftersom Anonym aldrig kommer att skriva här igen eller ge sig tillkänna. Ett tips annars för honome/henne är att starta www.visomogillarölbloggare.se

    /Jonas H - Pilsner.nu

    SvaraRadera
  13. Går ni inte igång väl hårt på "anonym" nu?
    Vet ni att det är en microbryggare eller drar ni bara slutsatser?
    I övrigt så är ett namn bara värt någon om man känner personen i fråga, om det står Anonym eller Jonas H är egalt för iaf mig då jag (förmodligen) inte känner någon av dom, då får man helt enkelt gå på vad som faktiskt skrivs.

    Anonym har någon slags åsikt som framförs på korrekt svenska och utan invektiv, det får man respektera. Sen att det andas bitterhet och känns lite malplacerat då ett blogginlägg som detta, väldigt intressanta, om Italienska öl och bryggerier inte påverkar Svenska microbryggerier på något som helst sätt.

    Sedan kommer en massa svar av skiftande kvalitet som gör att det verkar som om "anonym" trampade på en öm tå då det nu verkar gå ut på att ta heder och ära av den anonyme kommenteraren. Sådant är ju för det mesta dömt att misslyckas då man, för helt utomstående, framstår som väldigt osympatisk.
    Man gör helt enkelt sig själv en björntjänst.

    Det hade varit bättre att låta anonyms kommentar stå för sig själv i all sin bitterhet utan att någon går i svaromål, nu försvinner den i försök till tillplattanden, förminskanden och ovidkommande "jag har gjort detta, vad har du gjort", det är på gränsen till ovärdigt att sänka sig så. Om man tittar på var och ens bloggar så kan man ju se att ni är bättre än att sänka er till denna nivå.

    Det finns betydligt mer intressanta debatter att ta än om Svenska bloggare skriver för mycket om utländsk öl, klart ni inte gör det ena utesluter inte det andra. Jag vill nog påstå att samtliga Svenska microöl som släpps får en bloggpost eller flera av dom allra flesta bloggare, dock kommer det ju inte så fantastiskt mycket att det omöjliggör att skriva även om öl från resten av världen.

    Detta blev långt och kanske osammanhängade, jag hade iaf två poänger jag tänkte på när jag började skriva:

    1: Ibland är det bättre att vara tyst och låta en dumhet lysa för sig själv istf att riskera att dränka den dumheten med egna dumheter.

    2: Att skriva ett namn betyder egentligen inte särskilt mycket för andra än dom som vet vem man är, en åsikt eller text måste bedömas efter vad som står inte vem som har skrivit.

    Obs, jag avser inte att hoppa på någon utan ville bara ge en synpunkt helt utifrån, från någon som varken är inne i branschen eller i ölbloggosfären som läser och tolkar texter utan färgade glasögon.

    SvaraRadera