Bulldog - Långt från humleträsket!

Jag tänkte inleda helgen med en, nu för tiden, ovanlig öl. En maltbomb istället för en humle dito.
Lång in i "öl-skafferiet" stod några flaskor som jag inte riktigt visste när jag skulle prova, så idag fick bli en dag då en av dem fick äran. Den jag valde var Bulldog Strong Ale från Scottish & Newcastle, en öl av typen engelsk strong ale med andra ord. Det som behöver påpekas är att jag haft denna öl i min ägo sedan i somras så den är till viss del inte färsk, men har kanske å andra sidan kanske mognat lite och fått en annan karaktär.
Färgen är något ljus koppar med ett vitt skum som försvinner ganska fort.
Doften är förvånansvärt fruktig med tydliga inslag av äppelskal och till viss del druvskal. Vissa vinösa associationer alltså. I bakgrunden känns torkad frukt.
Smaken domineras av de maltiga tonerna med inslag av karamell. Strax därefter tycker jag mig känna lite äppeljuice och karamell. Avslutningen är väldigt torr och någon restsötma går inte att känna. Beskan är istället väldigt tydlig och hänger kvar relativt länge i gommen.
Vad jag förstår efter att ha läst en del andra recensioner så har denna öl då känts väldigt söt och även lite alkoholstark. Dessa egenskaper kunde jag faktiskt inte alls känna, kanske ett tecken på att den "rundats av" en smula av lagringen. I jämförelse med Fullers motsvarighet tycker jag kanske att denna ligger efter men den var ändå godkänd.
Som Strong Ale får den en 7:a (av 10) i betyg. Totalt sett kanske det blir lite svagare betyg.

2 kommentarer:

  1. "som stong ale får den en 7:a" Betygsätter du inom varje kategori? Det skulle väl då i prakten innebära att du kan ge ett öl som du inte gillar högsta betyg bara för att den är det bästa du druckit inom stilen!?

    Det är inte lätt detta med betyg man jag kör helt enkelt hur god jag tycker ölen är oavsett stil. Väger inte in varken stil, pris mm. Går på helhetsupplevelse helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. @Weine: Ja, det är svårt det här med betyg. Jag brukar normalt inte ha med decimaler när jag sätter betyg så jag uttryckte det på detta viset för att påvisa att betyget kanske skulle ligga strax därunder. Men det kändes inte helt rätt att sätta en 6:a heller….
    Att sätta betyg på öl skulle man kunna ha en hel artikelserie om, och starta heta debatter. Ibland kan jag nog känna att jag skulle vilja betygsätta öl hur bra de är i sin ölstil…och ibland bryr jag mig inte alls utan går bara på vad jag tycker i jämförelse med alla andra öl jag provat.
    Det är inte alltid så lätt, helt enkelt...

    SvaraRadera