Mohawk Black IPA Easter Edition - Anledning till stoppet klarlagt

Jag har nu fått information från Peter ForsSigtuna Brygghus att anledningen till stoppet är att Systembolaget anser att de levererade flaskornas innehåll inte stämmer överens smakmässigt med de prov man lämnat in vid offerttillfället. Humlekaraktären avviker mer än de kan acceptera.
Sigtuna Brygghus anser att Systembolagets folk är så pass kvalificerade att de måste ha rätt. Detta kommer att diskuteras mellan Sigtuna Brygghus och Systembolaget under nästa vecka och till dess får vi avvakta på en eventuell ny leverans. Frågan är nu om nästa batch som tillverkats smakar annorlunda?
Jag återkommer när ny information finns.

19 kommentarer:

  1. Ja, samma sak hände ju med vs Amarillo.
    Kvaliteten mellan batcherna var grymt ojämn.
    Systembolaget fick iaf feedback från mig om det.

    SvaraRadera
  2. Är man förvånad att det är någon från Mohawk serien? Inte direkt. Förvånasvärt dock att deras bristande kvalitet gått igenom tidigare då de onekligen måste ha varit betydligt godare/bättre vid offerttillfället en under lanseringen eftersom de har slagit ut förvånansvärt bra brygder men sedan varit allmänt tveksamma smakmässigt när de väl nått systembolagshyllorna. Bra systembolaget att ni äntligen uppmärksammar detta.

    SvaraRadera
  3. Hade detta varit en riktig tidning så hade kritik inte publicerats om man inte uppger sitt namn. Jag tycker att alla kunde vara så pass ärliga att man skriver vad man heter, oavsett vad man tycker i olika frågor. Men det är jag det!!
    //Pelle

    SvaraRadera
  4. Klart man ställer sig undrande varför Mohawk får så många lanseringar med tanke på den bristande och varierande kvaliteten de ölen ofta har, enligt många bloggare och amatörtyckare som är ölentusiaster. Frågan man ställer sig är om ölen vid offertillfällena har mer och därmed dyrare ingredienser i sig för att vinna sin offertförfrågan för att sedan i större skala dra ner lite på mängd och kvalitet, först kanske omedvetet men sedan kanske för att de lyckats komma undan med det och det är stor ekonomisk vinst på det och risken att "åka fast" är så fruktansvärt liten. Jag säger inte att det ÄR så här, så inga anklagelser här, bara ofrånkomliga tankar som dyker upp då diskussionerna om kvaliteten, mängden lanseringar samt hur de brygger sina offertprover ser ut. Samt nu denna iaktagelse från systembolaget att humlekaraktären är så pass avvikande att det inte kan accepteras.

    Låt mig gissa att ölet inte var fylligare och godare utan snarare tvärtom vilket kan ha många olika anledningar. En utav dem är faktiskt att de drar ner på mängden/kvaliteten på ingredienserna vid storskalig bryggande. Hoppas för guds skull att det inte är så, men för mig så finns tankarna där på grund av tidigare nämnda anledningar. Bra dock att systembolaget uppmärksammat detta och en utredning görs och följs upp. Det är oacceptabelt att just de olika Mohawk ölen vid flera gånger tidigare faktiskt haft så skiftande kvalite jämfört med andra bryggerier.

    Förstår inte varför ett namn måste finnas med då du inte vet vem jag är iaf för att få uttrycka mina åsikter och funderingar. Men visst,

    //John Hammargren och bor i Enskede/Stockholm och det var jag som skrev även 14:38.

    SvaraRadera
  5. @Johan: Tack för din fylliga redogörelse av dina åsikter och även för att du skrev namn. Nej, jag vet inte vem du är men det är så ofta som folk bara gnäller och skäller helt anonymt och personligen tycker jag att det känns ärligare och mer personligt med ett namn, bara av den anledningen. Så tack igen! Trevligt med aktiva läsare.

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte skriva under på denna kritik ang. Mohawks kvalitétsproblem. Samtliga Mohawk jag förtärt har varit av utsagd kvalité och förväntad glädje.

    Men... som jag har förstått det så görs Mohawk av en bryggare, genom Sigtuna, och det kanske kan vara som så att Sigtuna inte har just den kvalitétskontroll som de borde unna sig. Priset på flaskorna ifrån Mohawk torde ju ställa de kravet.

    Väntar med spänning på att få prova de nya Mohawk:arna som dykt upp nu, och jag kommer försöka prova dom mer än en gång och begrunda mer ingående hurvida det skulle skilja sig något mellan dem.

    Må väl..

    //Alex, GBG.

    SvaraRadera
  7. Det känns som att det måste ligga något mer bakom detta än enbart en avvikande humlearom. Om enbart detta är anledningen borde de nog se över ganska många öl på hyllorna...

    SvaraRadera
  8. Sigtuna är problemet...

    SvaraRadera
  9. Sigtuna är nog knappast problemet då jag faktiskt ofta är i Märsta och köper deras öl regelbundet då deras East River Lager är en av mina favoriter. Den finner jag oerhört stabil som top öl... Så har svårt att tänka mig att det beror på Sigtuna brygghus att Mohawk ölen är ostabila, mer att inköpen på ingredienserna där kanske inte har första kontroll klass? Vad vet jag? Hur kommer det sig att det alltid är Mohawk vi diskuterar kvalitetsproblem om men de ändå accepteras?

    / John Hammargren

    SvaraRadera
  10. Efter att jag läst artikeln och kommentarerna så gör jag följande allmänna reflektion som inte har med just denna lansering eller Mohawk att göra. Idag så bryggs många av offertproverna i små pilotverk på 25-125 liter och om man tittar på antal deltagare i förfrågningarna så är det nog många leverantörer som skickar in många olika offertproverna. Vid vinst så skall man brygga fram lanseringsprover till ca. 10 veckor innan lansering och komplettera med märkningsprov osv. Låt mig gissa att många fortfarande skickar in flaskor från sitt offertprov för att inte behöva brygga fram en batch 10 veckor innan lanseringdag. Sedan skall de kommersiella brygderna fram och då gäller att man har kapacitet i bryggeriet både när det gäller utrustning och personal. Hur länge tror ni många av de moderna brygderna lagras på tank? Hur länge bör man lagra en BW innan den hamnar på hyllan? Enligt mig så är det en enorm skillnad på att brygga fram en provbryggd på 25-125 liter utan tidpress mot att brygga, lagra, tappa, distribuera hela batcher vecka efter vecka så att SB och till slut ni blir nöjda.

    Tony i Nynäshamn

    SvaraRadera
  11. @Johan Hammargren: Bra reflektioner! Jag instämmer helt i att Sigtunas produkter normalt håller väldigt hög klass. Jag undrar också väldigt mycket över varför Mohawk-ölen är den ständiga hackkycklingen? Innan Amarillo/Golding-släppet hade jag inte stött på någon flaska med tvivelaktigt innehåll eller varierad kvalitet.
    @Tony i Nynäshamn: Efter att jag läst dina reflektioner undrar jag personligen om det kanske är dags att ändra på Systembolagets inköpsrutiner istället. För en person med min bryggarerfarenhet så känns det näst intill omöjligt att man ska lyckas brygga en 2000-liters brygd med identiskt resultat som en 50-liters, eller? eller är det så att bryggerierna MÅSTE börja göra större test-batchar inför offertinlämningen och köra ut resterande till pubar, för att på så sätt öka möjligheten att lyckas göra en likartad brygd inför lanseringen?

    SvaraRadera
  12. Då jag bryggde på Irland blev jag inbjuden till Guinness testbryggeri i Cork som kostade omkring 150 gånger mer än Oceanbryggeriets anläggning. Ett skäl till denna kostnad för det relativt lilla bryggverket var att detta bryggeri bryggde exakt som det stora.

    Som bryggare och receptskrivare är det mycket svårt att skala upp ett recept från 50-100 liter till 1500-3000 liter. Du måste ändå testbrygga för att se hur resultatet blir. Skulle jag exempelvis brygga ett av mina recept på Oppigård eller Nynäshamn skulle resultatet bli annorlunda - mäsktunna, kok, jästankar har sitt med i spelet för slutresultatet.


    Detta gäller alltså även om du byter bryggverk till ett större - då måste du skriva om / ändra recepten och "testbrygga" för att det ska smaka likadant. Detta har jag också under min bryggarebana upplevt på nära håll.

    Som jag sagt tidigare så är detta anledningarna till att vi på Ocean bara brygger fullt ut av offerterad öl till SB och säljer sedan det mesta till pub / restaurang. Systembolaget behöver ju inte speciellt mycket av de producerade omkring 1500 literna/bryggd.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  13. Tack Thomas Bingebo för dina förklaringar. Precis det som egentligen gör att man ifrågasätter systembolagets rättvisa med dagens regler på offertprover. Lätt för Mohawk att finslipa perfekta recept i små mängder för att vinna dem för att sedan ej vara i närheten av samma vara när de väl lanseras i stora mängder. Tycker faktiskt i ärlighetens namn att ett öl redan ska finnas till i storskalig brygd för att ens få vara med i en lanseringsdiskussion hos systembolaget. Törs/kan man inte göra ölet bra nog innan det finns på systembolagets hyllor så borde det nog ej heller finnas där. Lite snabba cash varnings-vibbar på Mohawk OCH St Eriks om du frågar mig. Jag vill personligen se fler redan etablerade öl från Sveriges microbryggerier på hyllorna istället. Dem som man idag endast kan få tag i på de tre närmaste systembolagen, kanske kunde få tävla om att de som säljs bäst utav dem automatiskt får en rikstäckande lansering? Är inte insatt hur saker och ting fungerar utan svamlar bara mina personliga tankar och ska betraktas därefter.

    / John Hammargren

    SvaraRadera
  14. Pelle: Jag önskar dig all lycka i jobbet med att förändra SB inköpsvillkor. (c;

    Tony i Nynäshamn

    SvaraRadera
  15. Nu har veckan gått. Är det inte dags för Sigtuna att förklara sig varför den inte går att få tag i?
    Gustaf

    SvaraRadera
  16. Nu är Mohawk Black IPA släppt att köpa på Systembolaget och smakar som den ska i jämförelse med inlämnade provflaskor. Den första tappningen av 1800 flaskor tar vi tillbaka. Dom smakade fel i meningen "för litet". Håller med de ovan som pekar på svårigheterna att skala upp från en liten provbrygd till full produktion. Men det har vi ju klarat av många gånger tidigare. Den här gången gjordes flera fel i kedjan från inlämning till tappning av första batchen. Tiden var mycket knapp och en miss var att första batchen inte smakades av mot inlämnade prov. Det är en förklaring, men inget försvar. Nu smakar iaf Mohawk Black IPA som den ska och 8000 flaskor (av totalt beställda 10 000) når butikerna den kommande veckan.
    Sigtuna Brygghus / Peter Forss

    SvaraRadera
  17. Helsingborgs Dagblad skriver om påskölen 2011: "Men bäst på hemmaplan är ändå Mohawk Black IPA Easter Edition (1320, 31 kronor) från Sigtuna Brygghus med sin bittra beska och koncentrerade alesmak med inslag av choklad och rökta charkuterier"

    SvaraRadera
  18. Tack för informationen Peter! Recension kommer så fort jag fått tag på en flaska;-)

    SvaraRadera