En något annorlunda öl-recension….

Strax efter halvnio i morse var jag förbi Statoil för att hyra ett släp. Strax därefter lastade jag trädgårdsskräp, säckar, och annat på släpet och for till soptippen. "Soptippen" var ett populärt tillhåll så här en lördagsmorgon så det var trångt på lastrampen. Direkt därefter lämnade jag tillbaka släpet och vi for ut till sommarstugan. Här var det dags för "den stora vårstädningen" med allt vad det innebar. Vid det här laget var man alldeles blöt av svett och strupen var torr. Som tur var, var jag tvungen att gå med minste sonen till badstranden en liten stund. Av med strumpor och skor. Doppar tårna i Mälaren…pssssst…..Ahhh, vilken svalka. 


På eftermiddagen for vi hemåt och nu kunde ni väl tro att arbetsdagen var över, men icke. Fram med gräsklipparen! Denne ville dock inte alls vara med trots att den fick ett splitternytt tändstift. In med fanskapet i garaget och så började vi rensa ogräs på uppfarten istället. Svetten lackade i nacken i eftermiddagssolen. Hirch-kol, maskrosor och annat åkte ner i hinken. Bortåt fem-tiden började energin tryta ordentligt och jag bestämde att nu fick det vara nog. 


Gick in i köket, tog fram en kyld flaska ur kylskåpet och hällde upp. Amager IPA! En grumlig sörja i glaset! Såg ut som ett glas "gotlansdricke"! Doften var ljuvligt blommig med citrustoner och nyans av apelsin. En viss rökighet kunde skönjas. Munkänslan var ganska len med väldigt lite kolsyra. Kunde nästan sila partiklar mellan tänderna. På det hela taget? Mumsig upplevelse efter en lång arbetsam dag i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar