Den mest udda ölen jag provat, hittills!

För en tid sedan, under en av de provningar jag genomförde på Café Sylvia så provade vi en väldigt märklig öl, eller åtminstone en väldigt märklig öltyp. Ölen i fråga var en belgisk pale strong ale och märket var "Horny Devil" från AleSmith. Innan denna öl provade var förväntningarna ganska stora från min sida eftersom jag tyckt att de mesta från AleSmith varit väldigt bra. Öltypen ifråga var för mig ett oprövat kort och jag hade inga som helst preferenser då jag aldrig provat denna öltyp tidigare.
"Horny Devil" håller en ABV på 11%, har kandisocker tillsatt och är brygd enligt konstens alla regler med autentisk jäst. Dessutom har man tillsatt korianderfrön som påstås ska ge lite citrustoner.
Vad tyckte vi då? Utseendet påminde om en Wit, lite grumligt ljusgul med dragning åt mjölkig. Doften var enormt vinös och påminde lite om apelsinsaft. När man sedan smakade på ölen så förstärktes doft-intrycken ytterligare och man fick nästan känslan av att man drack "busgrogg" (om ni är bekanta med uttrycket). Intrycket blev nu lite för utspädd apelsinsaft som stått framme några dagar. Otroligt låg kolsyra och inte nämnvärd beska. Så här i efterhand undrar jag nästan om det ett felaktigt öl vi fått eller om det ska smaka så här. Ni som provat denna eller andra öl av samma öltyp får gärna inkomma med kommentarer. En annan lustighet i sammanhanget var att av de 20 deltagarna så tyckte 16 att detta var den minst goda öl de druckit och de resterande fyra personerna beställde in en flaska att dela på direkt efter att vi avslutat den gemensamma provningen! Så det finns uppenbarligen de som gillar detta.
Betyg 4 av 10
Vad tycker ni?

1 kommentar:

  1. Köpte hem en flaska från New York efter besöket i somras och kan relatera till dina intryck av den. Kanske inte busgrogg, men oerhört tråkig belgo strong ale oavsett om de själva lägger till ett "pale" där eller ej. Var inget som gick hem hos mig. Lättdrucken - ja, god - mnjae (var ju inte äcklig). Lär kunna bero på att öltypen (eller belgoöl i sig) inte är så stora i USA och bortsett från "inriktade" bryggerier, typ Ommegang, så är det få öl som är som denna.

    Dock är Alesmith i sig bra skit, så en kråka ger ingen smutsig guldklimp

    SvaraRadera