Om dofter i öl!

Efter gårdagens provning på Cafe Sylvia med temat "Höstöl" satte jag mig för att gå igenom de samlade omdömena. Jag kunde ganska snabbt konstatera att folk i allmänhet har ganska lätt för att hitta dofter i öl men lite svårare med att hitta smakreferenser. 
Gårdagens tema, som endast innehöll olika stouts, porters, brown ales och en schwartzbier var kanske svårare än många andra teman (som t.ex. IPA eller Amerikanska humlebomber) men jag tyckte ändå att resultatet var så pass intressant att jag gjorde en sammanställning över dofterna för gårdagens startfält:

  • Nils Oscar Brown Ale, Rostad/Bränd,Stall och Kaffe
  • Jackie Brown, Citrustoner, Aceton eller Ajax Citron, Jäst och Syrlig
  • Black October, Kaffe, Kola, Karamell, Kavring, Taco-skal och nyeldat tidningspapper
  • S:t Eriks Pompona Porter, Vanilj, Portello, Chokladzingo, Choklad och apelsinskal, nejlika och dragningar åt julöl
  • Fuller’s London Porter, Gräddig, inslag av kaffe, mjuk och rund doft, inslag av rostat bröd
  • Kals Stout, Äppelskal, Citrus, Syrliga Körsbär, Solrosfrön och havregryn
  • Mohawk StitchCitrus, Persika, Svartvinbärsblad och Kattpiss
  • Yeti, Mjölkchoklad (Oboy), Fruktigt och vinös åt portvinshållet, torkad frukt
Man kanske skulle nöja sig med att föra ett "öl-dofts-register"? eller varför inte köra en provning som enbart fokuserar på just doft för sig och en annan på smaker? De 2 öl som fick bäst betyg av flest personer var förresten Fuller's London Porter och Great Divide's Yeti. Personligen satte jag väldigt många höga betyg på dessa 8 öl, där de två nyss nämnda näst intill fick full pott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar