Möt Bryggaren - Jessica Heidrich, The Flying Beermaker

Det var länge sedan vi hade en artikel i denna serie och eftersom jag fick tillfälle att träffa Jessica Heidrich i samband med en S:t Eriks-provning på Bishops Arms i Eskilstuna nyligen så passade jag på att göra en intervju.
Det som slår mig är att Jessica, precis som alla andra jag mött på den svenska ölscenen, är otroligt passionerad över det hon gör och hon har något att förmedla. Hon verkar vara en person som ständigt har mycket på gång och som engagerar sig i många olika saker. Möt Jessica Heidrich - "den flygande ölskaparen":


Bryggare (Namn): Jessica Heidrich

Bryggeri: Flying Beermaker

Hur länge har du jobbat med ölbryggning? Professionellt sedan augusti 2009. Innan dess forskade jag inom läkemedels och Biotechbranchen. Jag har ända sedan studenttiden i Uppsala varit en passionerad hembryggare och eftersom mat och dryck är ett stort intresse så har jag även utbildat mig till Sommelier på Restaurangakademien (där jag numera även är föreläsare).

Hur länge har du arbetat i nuvarande bryggeri? Augusti 2009

Vad är speciellt med ert bryggeri, vad skiljer er från andra? Att jag inte har ett eget bryggeri, utan har förmånen att brygga mina öl tillsammans med några av Sveriges bästa mikrobryggare.

Vilka öl bryggeri ni återkommande och vilka är era special- och säsongsöl?

I ”fasta sortimentet” finns S:t Eriks Pilsner (modern Svensk lager i amerikansk välhumlad stil) och S:t Eriks IPA (Bärnstensfärgad IPA med Amarillohumle)

Säsongsöl har det hittills blivit S:t Eriks Sommarlager, S:t Eriks Pompona Porter (en vaniljporter) och S:t Eriks Vårlager.

Hur kom det sig att du blev bryggare? Slump och intresse för fermentation. Pluggade mikrobiologi i Uppsala, ergo fermentation :) Eftersom ”alla” kompisarna jäste vin så var man ju tvungen att vara annorlunda, så jag satte en sats öl.

När bryggde du din första öl, och vad var det för öltyp? En Coopers Alesats i studentkorridoren i Uppsala (om man nu kan kalla ölsats att brygga)...

Vilken öl är du mest stolt över att ha gjort? Svår fråga. Som hembryggare eller ”professionell”?

Vad har du för ambitioner med din ölbryggning? Ambitionen är att alltid bli bättre, brygga godare, lära mig mera.  Mål? Att ölen skall bli få det erkännande den förtjänar för den fantastiskt mångfacetterade dryck som det är och att fler förstår att öl är ett livsmedel och en färskvara, inte en helkonserv som man kan behandla/misshandla hur som helst.

Vad gör en bryggmästare bra, anser du? En bra bryggmästare är i mina ögon lite av en ”konstnärlig ledare” i bryggeriet som vill utveckla både bryggeriet, brygderna och personalen. En god ledare med kompetens och visioner! Två fantastiska bryggmästare som har alla de egenskaperna är tex Sam Calagione på Dogfish Head och Matthew Brynildsen på Firestone Walker.

Hur får du inspiration till nya öl? Överallt och hela tiden. Det kan vara allt från något jag precis läst eller en melodi på radion till en doft som drar förbi som tex doften från en nytänd cigarr, eller cederstickan som den tänts med. Igår när jag åt en semla och bet av en stor tugga med mandelmassa, vetebulle och kardemumma fick jag en oemotståndlig lust att brygga en porter med kardemumma, rostat vete och mandeltouch.  Tänk dig en buteljerad semla, självklart en ”milkporter”.
Har massor med papper med lösa idéer, experiment jag måste testa. Allt från örter, humle, kryddor till olika jäststammar och jästemperaturer.  Det är nog det som är det svåraste med att nu vara ”professionell”. Att när ett öl väl är lanserat så får man inte att ändra receptet, hur mycket det än kliar i fingrarna. Det är svårt att skynda långsamt. Det är så mycket jag vill brygga, men än så länge har vi inte tillräckligt med kapacitet, men vänta ni bara :)

Har du någon Bryggmästar-förebild? Det finns många bla Vinnie Cilurzo, Russian River Brewing Co. Matthew Brynildson, Firestone Walker. Tonya Cornett, Bend Brewing Company.

Vad drack du för öl senast? S:t Eriks Pilsner

Vilken är den godaste öl du druckit, hittills? Oj! Det går inte att välja. Älskar Bell's Two Hearted Ale och Hopslam. Skulle nog inte kunna leva utan en suröl. En välbryggd tysk pilsner är balsam för själen ibland.  Får hjärtklappning av Mild. Det finns så många, så goda!

Hur tror du att bryggerinäringen i Sverige kommer att utvecklas de närmaste 5 åren? I början av 2000-talet var det ytlighet och dokusåpor som gällde. Nu är mat och dryck i kvalitativ, genuin och närproducerad form i fokus. Det är många nya bryggerier på G och det är mycket snack i branschen om hur det skall gå. Kommer det att bli som i Danmark där ”bryggeridöden” skördat en del offer. Jag tror inte det.  De som startar bryggerier nu i Sverige har sett på nära håll hur det gått i Danmark och har nog lärt sig ett och annat tack vare det.  Dessutom ökar intresset för kvalitet, upplevelser och njutning i allt från det stora till det lilla. Ekonomin i Sverige är bra och dessutom på uppgång och därmed har man utrymme att unna sig mera samt att den svenska konsumenten börjar bli  otroligt duktig på öl, vilket är väldigt bra för branschen


Tills sist:

Om du var en Öltyp, vad skulle du vara då och varför? Hm, en Saison kanske - Starkare än man tror, inte lätt att bemästra, elegant, flörtigt kryddig med ett bubblande gott humör :)

Familj? Fantastiskt förstående sambo. Dock är han lite trött ibland på att snubbla över bryggprylar,  att hitta mystiska bubblande experiment här och där och att halva frysen är full av humle. Han är dock ganska överseende med att kylen är full med öl som jag tvingar honom och hans vänner att provsmaka.

Om du inte brygger öl vad gör du helst då? Ligger på soffan med en god bok och en kopp te, eller om det är sommar spelar golf eller dyker (för att sedan lägga mig med en bok)

Har du någon dold talang? Helt talanglös ;-)

6 kommentarer:

  1. Semelporter, mmmmh!

    SvaraRadera
  2. @Albert: Inslag av mandelmassa kan man ju känna i vissa öl!! och i kombination med kardemumma…Det känns frestande!!!

    SvaraRadera
  3. Slänger ut en fråga här.
    Är hon verkligen bryggmästare?

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Ska vi prata titlar så stämmer det kanske bättre att säga Bryggare! Kanske borde artikelserien heta "Möt Bryggare" istället. Jag får kanske lov att byta;-)

    SvaraRadera
  5. Japp! Man är liksom inte doktor för att man ger sitt barn en värktablett...

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt goda öl från henne.
    // Hans Lundberg

    SvaraRadera