Öl- och Ostprovning med nya utmaningar

Denna helg genomförde jag ytterligare några nya kombinationer av öl och ost. Inför denna helg hade jag en del nya idéer och även några tips från er läsare.
Jag hade köpt fem olika ostar denna gång och dessa var en kryddost från Apladalen (Värnamo), en lagrad Gruyere, en Itche Bai, en Saint Agur samt en Taleggio. Dessa ostar skulle provas mot American Pale Ale(APA), amerikansk IPA, Porter och Imperial Stout.
Redan i fredags gjorde jag den första testen, att prova en APA med Gruyere. Rent spontant tyckte jag nog att osten var otroligt god men att kombinationen inte kändes så där euforisk som jag skulle velat. Den var absolut inte dålig men jag hade förväntat mig mer. Blommigheten i ölen försvann lite och maltigheten framhävdes istället.
Lördagen blev en enorm smak och doft-verkstad med 5 ostar och 3 olika öl. Alla ostar provades mot IPA och Porter. Först ut blev Fullers London Porter och vissa ostar provades tillsammans med tillbehör. Till Taleggio-osten hade jag lite Mangosås (kryddad med chili) och till Gruyere-osten hade jag fikonconfit.
Tillsammans med Saint Agur hade jag några små äppelbitar, flingsalt och kolasås, allt efter ett hett tips jag fick förra veckan på Allt om Öl's facebook-sida, dock något modifierat eftersom jag inte hade granatäpple hemma.
Först blev det Porter med Saint Agur och det föll inte alls väl ut, beskan i osten tog överhand och ölets egenskaper lyftes inte. Det blev dock en häftig effekt mellan äpplen, salt och sött och jag tror att jag hade för "svag-smakande" äpplen. En Porter fungerar förvånansvärt bra med Taleggio och mangosås, den lena London Portern med den chilistarka mangosåsen blev en skaplig upplevelse. Tillsammans med Gruyere och fikonkonfit blev det en större upplevelse. En återkommande upplevele är att porter och Stout fungerar bra med just denna typ av ost. Porter med Itche Bai eller kryddost var inte heller en upphöjande upplevelse.
När vi gick över till Sierra Nevada Torpedo Extra IPA så var jag av förklarliga skäl lite spänd inför mötet med Taleggio och Mangosås. Detta var nog också helgens behållning. En riktigt lyckad kombination där mangosåsen och den krämiga kit-osten gifte sig väldigt bra med en amerikansk-humlad IPA med inslag av exotiska frukter. IPA'n fungerade också väldigt bra med kryddosten där kryddorna gifte sig väl med den framträdande beskan. Kanske var det inslagen av kummin som gjorde sitt? Som så många gånger förr så smakade Gruyere-osten bra till ölen och jag börjar nästan fundera på om inte denna ost smakar bra till all typ av öl. De minst lyckade kombinationerna var IPA med Saint Agur och Itche Bai. Sammanfattningsvis kan man misstänka att får- och getostar inte gungerar med IPA då getost-smaken blir ännu mer framträdande och ölet tappar lite av sin karaktär.
Som final avsmakades Dugges Idjit med Gruyere och sammansättningen blev en ny höjdar-upplevelse med beska, sälta och sötma i en otrolig kombination.
Slutsats: Imperial Stout och Gruyere är otroligt lyckat och amerikanskhumlad  IPA med Talaggio och Mangosås gifter sig bättre än i kyrkan.

5 kommentarer:

  1. du kan inte ersätta granatäpple med vanligt äpple!!! om du vet hur ett granatäpple smakar förstår du!! gör om gör rätt!!!

    SvaraRadera
  2. Och till taleggio tycker jag personligen att goda belgare är gott, t ex Rochefort 8 eller Brother Thelonius

    SvaraRadera
  3. Du skulle nog slängt in en barley wine i sällskapet, den skulle nog spela väl både med Gruyere men i synnerhet med St Agur.

    Eftersom det dock inte finns ett överflöd av barley wines på Bolaget är ett hett tips att testa Fullers London Pride mot lite ostar, gärna krämiga lite kraftigare ädelostar.

    SvaraRadera
  4. Och det stämmer nog att Gruyere passar med många ölsorter, men hur kunde du missa den perfekta kombinationen med dubbelbock? Eller kanske ännu hellre rökbock. Den jordiga maltigheten gifter sig perfekt med den nötiga osten.

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Nästa vecka arrangerar jag en ölprovning med temat Öl och Ost och det blir lite av finalen för denna tids öl och ost-provande. Jag har med Gruyére men tyvärr ingen Bock-öl. Några öl med bra maltighet har jag däremot så det blir spännande att se vad allas åsikter blir. Tack för tipset!

    SvaraRadera