I've got a Black Magic Woman...

Det är inte bara Santana som har en "Black Magic Woman" utan även det danska bryggeriet Hornbeer. Denna öl är inte bara svart och magisk utan även en Imperial Stout med många intryck. Denna öl har många olika maltsorter och en tydlig maltkaraktär med rökiga inslag av den torvrökta malten. Färgen är svart som synden med ett skum som påminner om nougat-mousse eller något åt det hållet. Skummet är ganska segt och hänger kvar länge på glaskanten.
Doften har tydliga inslag av karamell och toffé och en rökighet som kräver sin "single malt-man". I bakgrunden känns choklad, mocca och lite lakrits.
Munkänslan är väldigt rund och len med en kolsyra som känns behaglig.
Det mest påtagliga i smaken är dess rökighet men i bakgrunden hittar vi inslag av kakao och kaffe. Eftersmaken lämnar en ganska torr känsla men balanseras av lite eldiga toner som gör att den känns relativt len, trots sin alkoholstyrka på 10 % ABV.
Gillar man whisky, med betoning på rökig sådan, så är detta något som kommer att falla väl ut. Jag får små förnimmelser av Mikkellers "Black Tie" som kanske var ännu mäktigare och mång-fasetterad.
Lite märkligt kan jag fortfarande tycka att Systembolaget släppte denna öl i somras (i augusti om jag inte minns fel) då den känns mer passande för den rådande årstiden och väderleken.
Detta är, för mig, en öl som man delar på flera i små glas för att sitta och smutta på under en längre tid, ungefär som med en god single malt whisky.
Jag har svårt att se att denna öl överhuvudtaget passar till mat. Men den skulle kanske fungera till stark och smakrik ost (med eller utan mögel). 
Betyg 7 av 10

3 kommentarer:

  1. Jag drack BMW (fin förkortning) till en fotbollsmatch i somras. Tyckte inte det var några problem att dricka en hel flaska själv, men den räckte ju förstås från avspark till slutsignal.

    Kan hålla med om att det är en öl man nog gör bäst i att njuta för sig själv, utan mat till. Fast om man gillar cigarrer kanske en sådan skulle vara sjyst till?

    SvaraRadera
  2. Lustigt att du nämner cigarrer, för jag tyckte nog att smaken av att ha rökt en cigarr infann sig efteråt utan att man gjort det! En välrökt renkorv eller rökt ost kanske kan funka också?

    SvaraRadera
  3. Har inga problem att ta en BMV bara för mig själv. Gud förbjude annat då jag levt med en BMV i över tio är!

    Cheers!

    SvaraRadera