Möt Bryggaren - Mikkel Borg Bjergsø från Mikkeller

Mikkel och Thomas på BMD på Bishops Arms
Under den nyligen anordnade Beer Makers Dinner på Bishops Arms på Folkungagatan så hade jag förmånen att få göra en intervju med Mikkel Borg Bjergsø från Mikkeller och utbytte även några ord med hans "högra hand" Thomas Schøn. Bägge var väldigt trevliga och tog sig tid med några frågor.
Efter att jag gjorde denna intervju så har Mikkeller vunnit några priser (Guld för "American Dream" och "Green Gold") på Stockholm Beer & Whisky Festival och Mikkel själv har fått en hedrande utmärkelse av BeerAdvocate - som en av sex "BeerAdvocate Badass" där kriterierna är "någon inom bryggerinäringen som bokstavligen ändrar vårt sätt att se på öl".


Möt mannen som utan eget bryggeri redan har satt sitt avtryck i den moderna öl-scenen runt om i världen:


Mikkel brygger öl
Mikkel började intressera sig för ölbryggning redan för 12 år sedan men gjorde sin första öl 2003. Under 2005, satt Mikkel, som är kemilärare, och pratade med 2 av sina elever om den dåliga kvalitén på dagens öl och det bästa de kunde göra åt saken var att tillverka egen öl. Sagt och gjort, Mikkeller kombinerade sitt ölintresse med sina kemikunskaper och lyckades dessutom få låna sin skolas kökslokaler, nattetid, där han tillsammans med de två eleverna tog de första stegen till att brygga egen öl. Sedan dröjde det till 2006 då den första ölen från Mikkeller kom ut. Denna öl var en IPA, brygdes på ett danskt bryggeri och hette "Stateside IPA. Sedan dess har vi fått uppleva ett otal öl och ölstilar från Mikkeller och i dagsläget exporteras ca 50 % av allt de brygger till USA och 25 % till Sverige. Här följer nu den sedvanliga "Möt Bryggmästaren"-intervjun:

Bryggare (Namn):
Mikkel Borg Bjergsø
Bryggeri:
Mikkeller
Hur länge har du jobbat med ölbryggning?
Jag har brygt öl i 7 år
Hur länge har du arbetat i nuvarande bryggeri?
Jag startade Mikkeller för 4 år sedan.
Vad är speciellt med ert bryggeri, vad skiljer er från andra?
Det är ett “nomad-bryggeri” – Jag har inget eget egentligt bryggeri.
Vilka öl bryggeri ni återkommande och vilka är era special- och säsongsöl?
Väldigt många!
Hur kom det sig att du blev bryggare?
Jag växte in i det, via hembryggningen.
När bryggde du din första öl, och vad var det för öltyp?
2003 brygde jag en kriek (på extrakt)
Vilken öl är du mest stolt över att ha gjort?
Hmmm…
Vad har du för ambitioner med din ölbryggning? Mål?
Att brygga bättre öl, helt enkelt.
Vad gör en bryggmästare bra, anser du?
Att ständigt utvecklas.
Hur får du inspiration till nya öl?
Andra bryggerier och öl som jag provar.
Har du någon Bryggmästar-förebild?
Många! – Kris från “De Dolle” är en av dem.
Vad drack du för öl senast?
To Øl – Over All – som är ett nytt Danskt bryggeri – deras IIPA är häpnadsväckande!
Vilken är den godaste öl du druckit, hittills?
Jag har inte provat den godaste ölen ännu…hoppas jag!
Hur tror du att bryggerinäringen i Sverige och Danmark kommer att utvecklas de närmaste 5 åren?
Jag tror att det kommer bli färre men bättre bryggerier.

Tills sist:
Om du var en Öltyp, vad skulle du vara då och varför?
Jag skulle beskriva mig som en Lambic – eftersom jag är ganska Spontan i fråga om hur jag gör nya öl.
Familj?
Fru och en dotter på 1½ år.
Om du inte brygger öl vad gör du helst då?
Om jag inte gör vad då?...är med min familj!
Har du någon dold talang?
Är den dold så har jag ingen aning om vad det är!

Mikkel kontrollerar doften i brygden
En väldigt rolig avslutning på denna artikel får bli att de två elever som Mikkeller bryggde öl tillsammans med under 2005 nu har släppt sin första egna öl under eget märke. De kallar sig för "To Øl" och deras första öl heter "Over All IPA". Gissa vem de bryggt den tillsammans med? Just det, Mikkeller! Denna öl hade dessutom världspremiär på Mikkeller Bar i Köpenhamn den 15:e Oktober.
Avslutningsvis vill jag tacka Mikkel för den trevliga pratstunden vi hann ha på Bishops Arms och önskar honom lycka till med framtiden.Nu får vi bara hoppas att vi även fortsättningsvis får se många nya, spännande öl från Mikkeller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar