Även en Märzen kan man finna i Alanya!

Är man lite öltokig så måste man ju leta upp hantverksmässig öl även om man är på solsemester i Turkiet (Alanya). Jag hade ju redan kollat upp att det fanns ett mikrobryggeri i hamnen i Alanya så det var inte så svårt att hitta dit, speciellt inte om man går på namnet Red Tower Brewery och det bara finns ett Red Tower i Alanya. Väl på plats hade jag redan bestämt mig för deras Märzen eftersom jag ville ha en mörkare öl. "Vill du inte ha den ljusa? frågade mannen i baren, den är väldigt bra! No thanks, I like dark beer, svarade jag initierat. Vi satte oss ner på de mjuka sittpuffarna, belägna på taket på bryggeriet. De flesta verkade var här för deras Sushi, konstigt nog. Kanske förstod de inte det speciella med att ha tillgång till kvalitetsöl. 


Ölen kom äntligen in, vi doftade och försökte se på färgen i kvällsmörkret. Brödig doft som påminner om pumpernickel. Smaken var bränd, maltig, och ganska tunn. Okej, detta var en helt godkänd Märzen med tanke på omständigheterna. Alldeles för vattnig och kort dock! 
Betyg 5 av 10
Smakade så på min sambos Pilsner (deras ljusa variant). Helt okej malt-doft, men inte så mycket humle. Väldigt trevlig smak med de typiska färskölsinslagen. Mycket bättre kolsyra och stabilare och fylligare kropp. Denna Pils står sig helt klart i konkurens med färskölen i t.ex. Bratislava.
Betyg 6 av 10
Det hade varit ännu ner spännande om bryggeriet haft de andra sorterna också och jag kan ändå konstatera att det var värt ett besök och att jag skulle följt rekommendationen att ta deras ljusa öl.
Nu får man fortsätta att nöja sig med Efes;-)

2 kommentarer:

  1. Låter ju bra att man ska hitta mikrobryggd öl även i Turkiet. Tycker jag känner igen bryggeriet, tror farsan varit där nån gång. Vilka sorter var det som var slut?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är trevligt att ölkulturen sprider sig! De sorter som var slut var "Helles" och "Weizen". Deras Helles ska vara lite sötare och mindre besk än Pilsen, så det kanske man kunde hoppa. Men deras Weizen hade varit kul att prova.

    SvaraRadera