Äntligen tillbaka - Oppigårds Amarillo

Häromdagen kom det ett paket till "Allt om Öl" från Oppigårds Bryggeri. I paketet fanns det jag längtat efter riktigt länge - Oppigårds Amarillo.
Äntligen skulle jag återigen få ta del av denna extremt lyckade öl som Oppigårds lanserade i våras som "Amarillo Spring". Jag minns hur jag skrev i rubriken på artikeln då jag recenserade den, "Spring och köp, Amarillo Spring". Frågan är nu om Oppigårds lyckats få till det lika bra igen? Oppigårds Amarillo är en amerikansk pale ale brygd på enbart humlesorten amarillo med en ABV på 5,9 %.
I glaset kan jag konstatera att färgen ser ut att vara identisk, lite mörkt bärnstensfärgad med ett fast, vitt skum som ger tydliga draperingar på glaset.
Doften är enormt fruktig och lite parfymisk nästan. Kraftiga inslag av grape med en touch av mango. Här får jag faktiskt en förnimmelse av lite fruktkola. Gräsigheten som jag kunde ana i våras kan jag inte riktigt sätta fingret på denna gång.
Munkänslan är välbehagligt krispig med en tydlig kolsyra. Beskan är påtaglig, tydlig och ändå balanserad med sötman som kommer efter. Smaken är fröjdefull med så tydliga inslag av grape att man kan tro att det förekommer "grape-cest" i brygden. Tydliga citrustoner med inslag av annan exotisk frukt som mango och aprikos. En frisk maltig karaktär finns i bakgrunden för att balansera denna humle-bomb. Här talar vi frisk till 100 %, frisk doft, frisk smak och en frisk munkänsla. Vad kan jag säga annat än att Oppigårds lyckats med en favorit i repris. "Hatten av" till er bryggare, Henrik, Christoffer, Mattias och Björn och jag hoppas verkligen att ni har bryggt stora satser av denna öl för den kommer ta slut snabbare än i våras och kanske t.o.m. bräcka åtgången av Summer Twist.
För er som inte vet, så kommer denna öl till Systembolaget 1:a Oktober.
Som jag sa sist - Spring och köp Amarillo (utan spring).
Betyg 10 av 10

1 kommentar: